تالار عروسی

پاگشا عروس چیست؟

تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۴۰۲

اشتراک گذاری

پاگشا عروس چیست؟

خوش اومدید به سایت تالار عروسی در این محتوا پاگشا عروس را کامل توضیح خواهیم داد.

مراسم ازدواج دختر و پسر یکی از مهمترین اتافاقات زندگی هر فردی است که سبب شکل گیری مسیر جدیدی خواهد شد که از آن پس ادامه آن را با یکدیگر می‌پیمایند. آغاز زندگی مشترک از چنان اهمیتی برخوردار است که در هر منطقه‌ای مطابق با آداب و رسوم و فرهنگ حاکم بر آن مراسمات مختلفی برای آن انجام می‌گیرد. پس از برگزاری جشن در تالار عروسی مراسمی تحت عنوان پاگشا انجام می‌گیرد که انجام دادن آن جز آداب و رسوم کشورمان است و در بیشتر مناطق اجرا می‌شود. در صورتی که برایتان سؤال پیش آمده است که پاگشا عروس چیست و چگونه برگزار می‌شود ادامه مقاله را از دست ندهید.

مراسم پاگشا عروس چیست و چگونه انجام می‌گیرد؟

شروع زندگی مشترک از آنجا که یکی از زیباترین اتفاقات رقم خورده برای هر فردی است باید مراسمات آن به بهترین نحو ممکن انجام گیرد. این مراسمات با توجه به فرهنگ هر منطقه در هر کشوری و در شهری متفاوت است؛ خواستگاری، بله برون، نامزدی، جشن عقد، حنابندان، جشن عروسی و پاگشا از جمله مراسماتی است که در راستای آغاز زندگی مشترک زوجین در ایران انجام می‌گیرد. هر کدام از این جشن‌ها با توجه به فرهنگ هر ناحیه در کشورمان متفاوت است و اقدامات خاصی در آن انجام می‌گیرد؛ در این بین مطابق با فرهنگ و نیاز افراد برخی از این مراسمات حذف شده و یا پاره‌ای از مراسمات اضافه می‌شود. اما در حالت کلی این مراسمات در راستای جشن وصال دختر و پسر انجام می‌شود که هر کدام از زیبایی‌های خاص خود دارا هستند.

نحوه پذیرایی در مراسم پاگشای عروس

شاید تا به حال به مراسم پاگشای عروس دعوت شده باشید و یا خود در آستانه برگزار کردن این مراسم باشید و حال این سؤال در ذهن شما شکل گرفته باشد که مراسم پاگشای عروس چیست و چه اقداماتی در آن انجام می‌گیرد. پاگشای عروس در واقع مراسمی است که پس از عقد و یا عروسی انجام می‌شود و در آن اقوام عروس و داماد از آن‌ها به منزل خود دعوت می‌کنند و هدیه‌ای را به عنوان رسم و یادبود به آن‌ها اهدا می‌کنند تا این دعوت بهانه‌ای باشد تا عروس و داماد از آن پس بتوانند با خانواده میزبان رفت و آمد داشته باشند. رسم و رسومات از قدیم وجود داشته و با وجود سپری شدن سال‌ها از برخی آن‌ها اما همچنان پای ثابت عروسی‌ها هستند و همین مراسمات کوچک و بزرگ هستند که عروسی را به جشنی ماندگار و به یاد ماندنی در ذهن افراد تبدیل کرده است. در پس زمینه هر کدام از این مراسمات علت وجودی نهفته است که رفته رفته آن را به یک رسم در میان افراد تبدیل کرده است.

بهترین کادو برای پاگشای عروس چیست

رسم و رسومات در پاگشا عروس چیست

همانطور که در بالا نیز اشاره شد در پاسخ به سؤال پاگشا عروس چیست باید بگوییم که پاگشا مراسمی است که پس از برگزار شدن مراسم عقد و یا عروسی و اعلام رسمی ازدواج بین دختر و پسر انجام می‌شود و در این مراسم که در منزل میزبان انجام می‌گیرد اقوام، عروس و داماد را به خانه خود دعوت می‌کنند و بنابر رسم و به عنوان یک یادگاری هدیه‌ای را به آن‌ها تقدیم می‌کنند؛ این مراسم به این علت انجام می‌گیرد که رفت و آمد عروس و داماد از آن پس به آن خانواده شروع شود. برخی افراد مراسم پاگشا را پس از جشن عقد برگزار می‌کنند اما برخی دیگر از عروس و داماد پس از برگزار کردن مراسم عروسی در منزل خود دعوت به عمل می‌آورند. اما در بیشتر مواقع رسم بر این است که خانواده‌های درجه یک عروس و داماد آن‌ها را پس از مراسم عقد به منزل خود دعوت می‌کنند و جشن پاگشای عروس را اجرا می‌نمایند؛ علت این مسأله طولانی بودن فاصله زمانی بین عقد و عروسی است که به دلیل مشکلات و مسائل امروزه به یک بازه نسبتاً طولانی تبدیل شده است. در گذشته رسم بر این بود که مراسم پاگشای عروس در منزل میزبان انجام می‌شد؛ اما امروزه با کوچک شدن خانه‌ها و زندگی در آپارتمان افراد ترجیح می‌دهند که این مراسم را در بیرون از خانه برگزار نمایند و از عروس و داماد در مکانی خارج از خانه خود دعوت کنند و از آن‌ها به بهترین نحو ممکن پذیرایی نمایند.

در مراسم پاگشای عروس چه تدارکاتی ببینیم

هر آنچه که باید درباره مراسم پاگشای عروس بدانید

تا به اینجا متوجه شدید که مراسم پاگشا عروس چیست و چه لزومی به اجرا کردن این مراسم وجود دارد؛ در ادامه نکاتی را درباره نحوه برگزار کردن این مراسم و رسومات مختلف آن به شما ارائه می‌نماییم.

در مراسم پاگشا عروس بنابر بودجه و توان خانواده میزبان ممکن است افراد و اقوام دیگری نیز دعوت شوند که در این مراسم به همراه عروس و داماد در منزل میزبان حاضر گشته و دورهمی صمیمی و جذابی شکل گیرد. بر اساس فرهنگ و همچنین خواسته خانواده میزبان ممکن است برخی اقوام درجه یک نیز به همراه عروس و داماد به این مراسم دعوت شوند؛ اما در اغلب مواقع رسم بر این است که از خانواده عروس و داماد به همراه آن‌ها برای یک مهمانی خودمانی دعوت شود.

کادوی مناسب برای پاگشای عروس

در صورتی که پس از برگزار شدن مراسم عروسی حال به منزل یکی از اقوام دعوت شده‌اید با وجود این که اطلاع دارید که مراسم پاگشا چیست و چه فلسفه‌ای در پشت آن نهان است درباره نوع پوشش خود دچار سردرگمی شده باشید. برای مراسم پاگشا به عنوان یک مهمان رسمی که برای اولین بار است به عنوان فرد جدید در آن خانواده حضور پیدا می‌کنید بهتر است از لباس‌های به نسبت رسمی و مجلسی استفاده کنید؛ تا علاوه بر درخشش در جمع به عنوان عروس، معذب نشوید و بتوانید از بودن در حضور عزیزانتان نهایت لذت را ببرید.

اگر در میان اقوام و آشنایان شما زوجی به تازگی زندگی مشترک خود را آغاز کرده‌اند و قصد دارید به عنوان میزبان در مراسم پاگشای عروس از آن‌ها پذیرایی نمایید بنابر رسم و رسومات و فرهنگ جامعه یک کادو به عنوان یادبود می‌توانید به آن‌ها هدیه دهید. ارزش مالی این کادو با توجه به بودجه و توان شما متفاوت است؛ اما به صورت کلی لزومی ندارد که حتماً یک کادوی گران قیمت را تهیه کنید. انتخاب یک کادوی کاربردی ولو با قیمت پایین‌تر در آغاز زندگی مشترک زوجین بهتر از تهیه کردن کادوی گران قیمتی است که هیچ کارایی برای آن‌ها نداشته باشد. در صورتی که از اقوام نزدیک آن‌ها هستید می‌توانید از خانواده عروس و داماد پرس و جو کنید و از وسایلی که در جهاز آن‌ها را تهیه نکرده‌اند مطلع شوید و یکی از آن اقلام را بنابر سلیقه و در حد توان مالی خود انتخاب نمایید و به عروس و داماد هدیه دهید. اگر امکان انجام دادن این کار را ندارید تهیه کردن لوازم تزئینی و وسایل دکوراتیو می‌تواند پیشنهاد مناسبی برای شما باشد. به علاوه سکه‌های گرمی و یا اقلام مشابه آن می‌تواند به عنوان یک هدیه مناسب در شروع زندگی عروس و داماد بسیار کمک کننده باشد؛ این کار خیال شما را از بابت باب میل بودن هدیه برای عروس و داماد راحت خواهد کرد و دیگر نیازی نیست که دغدغه تهیه کردن کادو و انتخاب آن مطابق با نیاز و سلیقه عروس خانوم را داشته باشید.

غذای مناسب برای پاگشای عروس

پذیرایی از عروس و داماد در مراسم پاگشا نیز با توجه به فرهنگ و نیز توان مالی و امکانات شما متفاوت است؛ از ریخت و پاش اضافی و ایجاد تجملات تا حد امکان خودداری نمایید؛ فراموش نکنید که علت برگزاری مراسم پاگشا عروس چیست و بهانه برای دورهمی‌های دوستانه و احساس خوشایند بهترین ثمره‌ای است که مراسم پاگشا می‌تواند داشته باشد. بنابراین سعی کنید رسم و رسومات را بدون دخالت دادن تجملات و کارهای اضافه به همان زیبایی و سنتی بودن خود اجرایی نمایید.

نظرات

0

امتیاز دهید