تالار عروسی

برگزاری مراسم عقد و عروسی در ماه محرم و صفر چه حکمی دارد؟

تاریخ انتشار : ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

اشتراک گذاری

برگزاری مراسم عقد و عروسی در ماه محرم و صفر چه حکمی دارد؟

ماه محرم و صفر برای ما شیعیان بسیار قابل احترام است و در این دو ماه مراسمات عزاداری برای شهادت سرور و سالار شهیدان، پیامبر مکرم اسلام  و دیگر اهل بیت شهید شده در این ایام انجام می‌گیرد و از برگزار کردن جشن و شادی خودداری می‌کنند. اما با توجه به میزان اهمیت سنت ازدواج که در قرآن کریم به صورت مکرر مؤمنان را به آن تشویق می‌کنند حال ممکن است برخی جوانان جویای حکم شرعی برگزاری عقد و عروسی در محرم و صفر باشند که آیا ازدواج در ماه‌های محرم و صفر حرام است یا خیر و در چه شرایطی می‌توان در این ماه‌ها عقد و عروسی کرد به همین دلیل ما در این مطلب به بررسی کامل این مسأله از دیدگاه عالمان دینی پرداخته‌ایم.

عقد و عروسی در محرم و صفر چه حکمی دارد؟

در میان مان شیعیان دو ماه محرم و صفر بسیار حائز اهمیت هستند به گونه‌ای در این ماه مراسمی برگزار نمی‌کنند و احترام شهادت آن معصومین را حفظ می‌کنند. اما حکم برگزاری جشن برگزاری عقد و عروسی در محرم و صفر با توجه به خاص بودن شرایط ازدواج کمی متفاوت است. عروس و داماد برای اینکه دچار گناه نشوند بهترین شب زندگیشان را با هتک حرمت به امامان شروع نکنند به دنبال یافتن حکم شریعت در این خصوص هستند.

جهت مشاهده و انتخاب سالن عقد در تهران کلیک کنید.

حکم جشن گرفتن در ماه های حرام

نظر عالمان دینی درباره عقد و عروسی در محرم و صفر

ازدواج مسأله مهمی است که از نظر اسلام برگزار نمودن آن برای عروس و داماد ثواب داشته و از امور خیر محسوب می‌شود؛ همین عامل سبب شده که برخی از زوجین در مورد حکم شرعی عقد و عروسی در محرم و صفر مردد باشند. در ادامه نظر برخی از علمای دینی و مراجع تقلید را در این خصوص بیان خواهیم کرد.

آیا عروسی در ماه محرم می‌توان گرفت

آیت الله خامنه‌ای

پرسش: حکم برگزاری مراسم عقد و عروسی در ایام محرم و صفر و دیگر ایام عزاداری ائمه‌ی معصومین علیهم السّلام چه حکمی دارد؟

پاسخ: مجرد انجام عقد در ایام عزاداری فی‌نفسه منعی ندارد، ولی برگزاری مجالس جشن و انجام کار‌هایی که موجب هتک و بی‌حرمتی گردد، در خصوص ایام عزا جایز نبوده و حرام است.

آیت الله مکارم شیرازی

پرسش: آیا ایام شهادت و عزاداری و محرم و صفر خواستگاری کردن صحیح است؟

پاسخ: این کار اشکالی ندارد اما بهتر است در ایام عزا، بصورت مهمانی ساده باشد و از برگزاری مراسم شادی پرهیز شود

پرسش: از نظر شرعى و قانونى حکم ازدواج دایم و موقّت در ماه هاى محرّم و صفر چیست؟

پاسخ: عقد کردن در این ایام اشکالی ندارد اما جنبه هاى شادى در آن حذف شود و به اصل عقد که در آن عجله دارند، اکتفا کنند..

آیت الله سیستانی

پرسش: آیا ازدواج در ماه محرم یا در ماه صفر جایز است؟

پاسخ: اگر در این کار هتک [حرمت]باشد؛ حرام است.

برگزاری عروسی در ماه صفر چه حکمی دارد

آیا برگزاری عقد و عروسی در محرم و صفر حرام است؟

نظر عالمان دینی این است که برگزار نمودن جشن عقد و عروسی در محرم و صفر حرام نیست و در صورتی که موجب هتک حرمت و بی احترامی به معصومین نشود و در راستای موازین اسلام باشد مانعی ندارد. اما برای احترام به این ایام خاص بهتر است جشن ازدواج خود را به زمانی موکول نمایید که در تلاقی با شهادت این معصومین نباشد و با خیال راحت به جشن و پایکوبی بپردازید.

ازدواج در ماه های محرم و صفر

آیا ازدواج در ماه محرم و صفر جایز است؟

برای حفظ احترام امامان در این دو ماه مهم بهتر است عروس و داماد و خانواده‌ها از برگزاری جشن و رقص و شادی خودداری کنند که انجام دادن این امور گناه بوده و جایز نمی‌باشد. اما این مسأله بدان معنا نیست که جاری نمودن خطبه عقد و محرمیت در بین زوجین حرام بوده و با مانع همراه است؛ همچنین مهمانی و مراسمات در صورتی که ساده بوده و بدون جشن و خوشحالی باشد می‌تواند برگزار شود.

در صورتی که نگران فوت بستگان و یا ایجاد مشکلات دیگر برای به تعویق اقتادن ازدواج خود در این دو ماه هستید می‌توانید خطبه محرمیت را بین زوجین قرائت شود و آن دو توسط عاقد به زن و شوهر رسمی یکدیگر اعلام شوند اما برگزاری مراسم جشن ازدواج را به زمان پس از این دو ماه موکول نمایید.

برگزار نمودن مقدمات ازدواج مانند مراسمات نامزدی و خواستگاری و آشنای خانواده‌ها با یکدیگر در این ایام می‌تواند انجام گیرد به شرط آن‌که مهمانی‌ها به صورت ساده و به دور از هر گونه شادی و پایکوبی باشد و ادامه مراسمات و شادی‌ها پس از پایان یافتن عزاداری ماه‌های محرم و صفر صورت گیرد.

در صورتی که به تأخیر انداختن  عقد و عروسی در محرم و صفر سبب به گناه افتادن دختر و پسر شود و یا این کار باعث کم شدن مهر و محبت آن‌ها نسبت به یکدیگر شود بهتر است صیغه محرمیت بین آن دو جاری شود تا به صورت رسمی و شرعی به عقد هم در آیند و نگرانی بابت این مسائل آن‌ها را به گناه آلوده نکند اما برگزاری مراسم عقد و یا عروسی و جشن و پایکوبی خود را به ایام پس از ماه‌های محرم و صفر موکول کنند و با شادی و هتک حرمت به امامان معصوم در ماه‌های حرام گناه بزرگی را مرتکب نشوند.

عقد کردن در ماه محرم و صفر

علت جایز نبودن برگزاری عقد و عروسی در محرم و صفر

محرم و صفر ماه‌های پر از مصیبت برای ما شیعیان هستند که در آن‌ها اتفاقات ناگوار افتاده و همین مسأله سبب اهمیت عزاداری و احترام به این دو ماه در بین ما شده است. در این ایام اما حسین و یاران باوفایش به صورت مظلومانه به شهادت رسیدند و خانواده‌های آن‌ها نیز به اسارت در آمدند. همچنین در این ماه‌ها پیامیر عظیم الشأن اسلام حضرت محمد (ص) رحلت یافتند و اما حسن کریم اهل بیت نیز به شهادت رسیدند. علاوه بر این معصومان امام رضا (ع) نیز در این روزها به شهادت رسیدند؛ همان طور که مشاهده می‌کنید محرم و صفر ایامی پر از درد و اندوه برای ما شیعیان بوده که در این روزها بهتر است برای حفظ حرمت این معصومان به عزاداری بپردازیم و برگزاری مراسم عروسی در این ماه‌ها را به تعویق بیندازیم تا دعای این امامان همواره در زندگی برای شما خیر و برکت به همراه آورد.

نظرات

0

امتیاز دهید