تالار عروسی

تفاوت جشن عروسی های ایرانی و خارجی

تاریخ انتشار : ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

اشتراک گذاری

تفاوت جشن عروسی های ایرانی و خارجی

ازدواج جشن وصالی است که عروس و داماد برای رسیدن به این عشق رویایی مراسمی را تدارک می‌بینند تا با عزیزانشان این شادی را تقسیم کنند و به عنوان زن و شوهر رسمی و قانونی هم شناخته شوند. در هر کجای جهان بنابر فرهنگ و شرایط زندگی این مراسم به همراه آداب و رسوم خاصی انجام می‌شود که قابل احترام بوده و زیبایی و جذابیت خاص خود را به همراه دارد. اگر برایتان جالب است که تفاوت عروسی های ایرانی و خارجی را بدانید در ادامه همراه با تالار عروسی باشید.

تفاوت عروسی های ایرانی و خارجی در چیست؟

در هر کشوری برای عروس و دامادی که قرار است سر زندگی خود بروند و به صورت رسمی زن و شوهر اعلام شوند جشنی برگزار می‌شود که هدف آن در واقع شناخت بیشتر خانواده‌ها نسبت به یکدیگر، جشن و پایکوبی بابت این وصال شیرین و اعلام رسمی شدن این تعهد می‌باشد. در هر مراسمی بنابر فرهنگ اجتماعی حاکم بر جامعه آداب مختلفی اجرا می‌شود که مربوط به اعتقادات و سنن آن جامعه می‌باشد. تفاوت به رسم و رسومات مراسمات ازدواج و عروسی تنها محدود به کشورها نمی‌شود بلکه در هر کشوری نیز در مناطق و شهرهای مختلف سنت‌های متنوعی موجود است که هر کدام می‌توانند سبب شکل گیری جشنی زیبا و جذاب شوند. آداب و رسوم و سنت‌هایی که در مراسم ازدواج اجرا می‌شود قابل احترام بوده و نباید مورد تمسخر واقع شود؛ این سنت‌ها یک پیشینه تاریخی دارند که در اثر عوامل مختلف و با رسالت‌های خاص خود ایجاد شده‌اند.

فرق عروسی ایرانی و خارجی

حال ممکن است برای شما جالب شده باشد که تفاوت عروسی های ایرانی و خارجی و رسم و رسومات مختلفی که در کشورهای دیگر برگزار می‌شود چه فرقی با مراسمات ایرانی دارد. این تفاوت‌ها در نحوه برگزاری جشن‌ها و مراحل مختلف مورد نیاز برای اعلام زوجیت دختر و پسر می‌باشد.

تفاوت جشن عروسی ایرانیان با کشورهای دیگر

آداب و رسوم ازدواج ایرانی

ایران به عنوان یک کشور سنتی و مذهبی دارای آداب و رسوم متفاوتی در امر ازدواج می‌باشد که برخی از آن‌ها جنبه دینی و شرعی داشته و برخی دیگر نیز به دلایل سنتی در این چرخه وارد شده‌اند. البته لازم است قبل از هر چیزی خاطر نشان شویم که حتی در کشور خودمان نیز در خطه‌های جغرافیایی متنوع آداب و رسوم مختلف اجرا می‌شود. اما به صورت کلی به مراسماتی که تا مرحله نهایی شدن ازدواج عروس و داماد انجام می‌شود اشاره‌ای خواهیم داشت.

رسم و رسومات عروسی ایرانی

خواستگاری

اولین جلسه‌ای که برای آشنایی بیشتر خانواده‌ها و دختر و پسر با یکدیگر تشکیل می‌شود خواستگاری می‌باشد که در آن خانواده پسر به همراه گل و شیرینی به منزل پدر عروس رفته و دختر را خواستگاری می‌کنند. خواستگاری ممکن است طی چند مرحله و بنا بر نیاز و به تشخیص خانواده‌ها جهت آشنایی بیشتر شکل بگیرد و در نهایت در صورت موافقت خانواده‌ها و دختر و پسر مراحل بعدی انجام می‌گیرد.

بله برون

در صورتی که خانواده عروس جواب مثبت بدهند و تفاهمات اولیه بین خانواده‌ها شکل گیرد جشن بله برون و یا نامزدی برگزار می‌شود که در آن بزرگ‌ترهای فامیل نیز حضور پیدا می‌کنند تا توافقات لازم درباره نحوه اجرای مراسمات آینده، تاریخ حدودی عقد, تعیین هزینه‌های مراسمات و وظایف خانواده‌ها صورت گیرد. در جلسه بله برون یک انگشتر نامزدی برای عروس خانوم به همراه برخی هدایای دیگر نیز آورده می‌شود.

عقد

در مراسم عقد دختر و پسر به صورت رسمی و شرعی توسط عاقد زن و شوهر هم اعلام می‌شوند و صیغه محرمیت بین آن‌ها جاری می‌شود. برگزاری مراسم عقد گاهاً به سادگی و در محضر انجام می‌گیرد اما برخی افراد بنابر علاقه و سلیقه خود مراسم عقد خود را مجلل و در باغ و یا تالار برگزار می‌کنند. فاصله مناسب بین عقد تا عروسی وابسته به مسائل مختلف و مهیا شدن ملزومات عروسی تعیین می‌شود؛ اما مناسب ترین فاصله بین این دو مراسم حدود شش ماه تا یک سال می‌باشد.

حنابندان

با وجود از بین رفتن رسم حنابندان در بسیاری از مناطق کشور اما این جشن زیبایی خاصی را به همراه دارد که بهتر است در میان مراسمات عروسی قرار گیرد؛ در حنابندان یا جشن حنا مهمانی کوچکی در خانه پدری عروس به مناسب آخرین شب دوران مجردی و حضور در خانواده شکل می‌گیرد و نزدیکان هر دو طرف به جشن و پایکوبی می‌پردازند و از حنای تهیه شده به دست خود میمالند.

عروسی

تمام مراسمات برگزار شده در واقع مقدماتی بود که برای برگزاری جشن عروسی صورت می‌گیرد؛ جشن عروسی به صورت معمول در تالار عروسی و یا باغ اجرا می‌شود و در آن اقوام و دوستان عروس و داماد دعوت می‌شوند و به رقص و پایکوبی و خوردن شام و شیرینی و سایر مخلفات می‌پردازند. پس از پایان یافتن مراسم عروسی زوجین راهی خانه بخت و شروع زندگی مشترک می‌شوند.

مراسمات عروسی در کشور ایران

آداب و رسوم ازدواج خارجی ها

کشورهای خارجی دارای فرهنگ‌ها و آداب و رسومی مختلف هستند که اشتراک کمی با مراسمات ایرانی دارند؛ با توجه به اینکه تمام موارد تفاوت عروسی های ایرانی و خارجی در این مطلب نمی‌گنجد ما در این جا به برخی از سنت‌های کشورها خواهیم پرداخت.

برگزاری عروسی در خارج

ازدواج در چین

کوچک بودن پا در کشور چین یکی از معیارهایی که سبب برتر بودن زنان می‌شود؛ همچنین عروس و خانواده‌اش از حدود یک ماه قبل از عروسی به تمرین کردن گریه کردن می‌پردازند تا در روز مراسم عروسی بتوانند بگریند و با این کار نشان دهند چقدر از رفتن دخترشان ناراحت هستند.

ازدواج در آمریکا

در این کشور به جای نقل و نبات روی سر عروس و داماد برنج می‌ریزند؛ زیرا معتقدند برای آن‌ها خیر و برکت به همراه دارد. همچنین در مراسم عروسی عروس دسته گل خود را به سمت دوستان داماد پرتاب می‌کند و باید یک هدیه گران بها از طرف یک زن متاهل دریافت نماید تا در زندگی خود خوشبخت شود؛ علاوه بر این‌ها در طول مراسم یک روبان آبی رنگ برای او بسته می‌شود تا از چشم حسودان به دور باشد.

ازدواج در آلمان

عروس آلمانی خودش کفشش را تهیه می‌کند و در طول مراسم یک سکه در آن قرار می‌دهد تا برای او خوشبختی و سعادت به همراه داشته باشد؛ کودکان نیز پول‌های مهمانان حاضر در مراسم را با استفاده از کفش عروس جمع آوری می‌کنند.

عروسی در کشورهای دیگر چگونه برگزار می‌شود

ازدواج در اسکاتلند

یکی از آداب و رسوم که می‌توان به عنوان یکی از عجیب‌ترین تفاوت عروسی های ایرانی و خارجی دانست در کشور اسکاتلند اتفاق می‌اقتد که در آن دوستان عروس و داماد موادی فاسد و بد بو مانند تخم مرغ، ماهی، لجن، غذاهای بد بو را آماده می‌کنند و بر سر آن‌ها می‌ریزند.

ازدواج در کنگو

در این کشور عروس و داماد در طول مراسم عروسی باید کاملاً جدی باشند و حتی لبخندی معمولی نیز بر لب نداشته باشند.

ازدواج در کره

در مراسمات عروسی کره‌ای داماد پس از پایان یافتن جشن عروسی توسط دوستان خود به فلک کشیده می‌شود؛ این رسم که گاهی به شوخی و گاهی حتی به صورت جدی اجرا می‌شود داماد پس از مراسم عروسی کفش‌های خود را بیرون می‌آورد و توسط چوب فلک می‌شود.

نظرات

0

امتیاز دهید