تالار عروسی

برنامه ریزی عروسی را از کجا شروع کنیم؟

تاریخ انتشار : ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

اشتراک گذاری

برنامه ریزی عروسی را از کجا شروع کنیم؟

برگزاری هر مراسمی بدون داشتن یک برنامه ریزی درست و اصولی ممکن است با مشکل مواجه شود؛ مراسم عروسی که یکی از مهمترین جشن‌ها در طول زندگی هر فردی محسوب می‌شود از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و شرط داشتن یک جشن آبرومندانه و باشکوه در گرو برنامه ریزی صحیح برای آن است. برنامه ریزی برای برگزاری مراسم عروسی ممکن است چندین ماه به طول بیانجامد و نمی‌توان در مدت کوتاهی یک برنامه ریزی اصولی و منظم داشت. با توجه به میزان اهمیت این مسأله ما در این مطلب به این سؤال اساسی پاسخ خواهیم داد که برنامه ریزی عروسی را از کجا شروع کنید و چه تدارمات و اقدامات مهمی در این مسیر را باید مد نظر قرار دهید.

برنامه ریزی برای مراسم عروسی

اهمیت برنامه ریزی عروسی

جشن عروسی جز مراسماتی است که برای اینکه بتواند نتیجه نهایی مطلوب و مطابق میل صاحبان مراسم و مهمانان باشد نیازمند تدارکات و اقدامات خاصی است و در صورت اختلال در هر کدام از قسمت‌ها و عناصر مهم دخیل در آن ممکن است برگزاری جشن با چالش مواجه شود. عروسی جشنی برای وصال عروس و داماد است که به بهانه این عشق و شروع زندگی مشترک این زوج مهمانان و خانواده‌ها گرد هم آمده و به رقص و پایکوبی می‌پردازند؛ برای اینکه بتوانید شبی پر خاطره و شیرین را در ذهن خود و مهمانانتان بسازید که بدون هیچ کم و کاستی و استرسی از بودن در آن نهایت لذت را ببرید نیاز دارید قبل از هر کاری برنامه ریزی دقیقی برای کارهای مورد نیاز انجام دهید.

اقدامات مهم در انجام عروسی

از چه زمانی برنامه ریزی را شروع کنیم؟

سؤالی که ممکن است ذهن برخی از خوانندگان را به خود مشغول است این است که از چه زمانی باید شروع به نوشتن یک برنامه اصولی و مناسب برای عروسی خود کنیم. برخی از افراد تنها چند روز قبل از برگزاری مراسم شروع به برنامه ریزی می‌کنند و این مسأله موجب ایجاد استرس در آن‌ها شده و ناچار خواهند بود برای به موقع رساندن کارها فشار زیادی را تحمل نمایند. اما شما در صورتی که حدود شش ماه قبل از مراسم اقدام به برنامه ریزی دقیقی برای تمام کارها کنید دیگر لازم نیست نگران پیش رفتن برگزاری مناسب مراسم باشید.

همه چیز درباره مراسم عروسی

برنامه ریزی عروسی شامل چه مواردی می‌شود؟

ممکن است در هنگام برنامه ریزی برای برگزاری مراسم عروسیتان برخی از موارد را از قلم بیندازید اما برای داشتن یک جشن مناسب و بدون نقص باید تمام کارهای ریز و درشت را مد نظر قرار دهید تا در نهایت بتوانید نتیجه مطلوب و رضایت بخش را از جشن برگزار شده داشته باشید. در ادامه به مهم ترین اقداماتی که لازم است برای برگزار نمودن یک مراسم باشکوه در نظر بگیرید را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

مراسم عروسی خود را چگونه برگزار کنیم

تعین تاریخ عروسی

شما در قدم اول باید به صورت دقیق مشخص نمایید که در چه تاریخی قصد دارید مراسم خود را برگزار نمایید؛ زیرا تمام برنامه ریزی‌های شما به این تاریخ وابسته است و مشخص نبودن آن می‌تواند همه کارها را با اختلال مواجه سازد. در صورتی که مهمانان از راه دور دارید بهتر است تاریخ مراسم خود را در روزهای تعطیل سال قرار دهید تا تمام مهمانان امکان حضور در جشن را داشته باشند. در هنگام تعیین نمودن تاریخ مراسم عدم تداخل آن را با سایر جشن‌ها و مراسمات آشنایان و فامیل در نظر داشته باشید. برگزاری مراسم  در جشن‌های مذهبی و مناسبت‌های باستانی و یا تاریخ‌های خاص در بین مردم از محبوبیت ویژه‌ای برخوردار است و بیشتر افراد دوست دارند جشن وصال خود را در روزی خاص اجرا نمایند به همین دلیل در صورتی که قصد دارید در روزهای با مناسبت‌های ویژه جشن خود را برگزار کنید زودتر نسبت به رزور تالار اقدام کنید.

برای رزرو تالار میتوانید باغ تالارهای تهران و تالارهای پذیرایی در تهران را مشاهده نمایید.

تهیه لیست مهمانان

برخی افراد تا قبل از نوشتن کارت دعوت اقدام به تعیین دقیق لیست مهمانان مراسم خود نمی‌کنند اما این نکته را مد نظر داشته باشید که بدون روی کاغذ آوردن لیست مهمانان امکان خطا و فراموش کردن افراد بسیار زیاد خواهد بود و ممکن است در تخمین تداراکات مورد نیاز دچار اشتباه شوید. تعداد دقیق مهمانان عروسی تعیین کننده هزینه کلی برای مراسم خواهد بود و شما می‌توانید بر اساس آن اقدام به رزور کردن مکانی مناسب برای آن تعداد از دعوتی‌ها کنید و همچنین گیفیت‌های عروسی، پذیرایی و سایر تدارکات وابسته به تعداد مهمانان حضور یافته خواهند بود. از طرفی شما با نوشتن مهمانان می‌توانید به صورت حدودی به اکثریت رنج سنی مهمانان دست پیدا کنید و بر اساس آن نحوه برگزاری مراسم و سبک آن را مشخص کنید.

تعیین بودجه

حال که تعداد مهمانان خود را مشخص نمودید تعیین بودجه مراسم کار ساده‌تری خواهد بود؛ با توجه به تعداد مهمانان می‌توانید مکان مناسبی را برای برگزاری جشن در نظر داشته باشید و همچنین مقدار هزینه مورد نیاز برای پذیرایی از آن‌ها را به صورت حدودی محاسبه کنید. همچین هزینه‌های گل کاری ماشین عروس، آرایشگاه، آتلیه، فیلم برداری و… را دخیل نمایید و در نهایت به یک مبلغ حدودی از تمام مخارج مورد نیاز دست پیدا کنید.

محل برگزاری جشن

یکی از مهمترین اقداماتی که لازم است برای برگزاری جشن در نظر داشته باشید رزرو مکانی مناسب برای برگزاری مراسم است؛ با توجه به میزان بودجه‌ای که برای این کار کنار گذاشته‌اید و همچنین تعداد مهمانان خود می‌توانید مطابق سلیقه تالار عروسی و یا باغ مجللی را برای مراسمتان اجاره کنید. فصلی که قصد دارید مراسم را در آن برگزار نمایید در تعیین محل آن بسیار مؤثر است در صورتی که در فصول سرد سال قصد انجام این کار را دارید مکان‌های سرپوشیده و دارای سیستم گرمایشی گزینه مناسب‌تری برای شما خواهد بود.

سایر اقدامات

در کنار تمام این موارد مطرح شده اقداماتی مانند تعیین آتلیه و رزور آن، انتخاب لباس عروس و خرید یا اجاره آن، تعیین آرایشگاه مورد نظر و همچنین رزور کردن آن در تاریخ مورد نظر، انتخاب کت و شلوار داماد را نیز باید مد نظر قرار دهید و آن‌ها را در برنامه ریزی خود دخیل کنید.

برنامه ریزی اصولی در اجرای عروسی

کلام آخر

برای داشتن یک جشن عروسی مناسب و باشکوه که کم و کاستی در آن وجود نداشته باشد باید فرصت و حوصله کافی برای برنامه ریزی دقیق کارها را داشته باشید؛ این برنامه ریزی به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید به موقع و با کیفیت مناسب تدارکات و اقدامات لازم را اجرایی نمایید و در طول مراسم نگرانیی از بابت این مسائل نداشته باشید.

نظرات

0

امتیاز دهید