تالار عروسی

وظایف خانواده داماد در مراسم عقد

تاریخ انتشار : ۵ بهمن ۱۴۰۲

اشتراک گذاری

وظایف خانواده داماد در مراسم عقد

ازدواج امر مهمی است که بنابر رسم و رسوم و فرهنگ حاکم بر جامعه برای محقق شدن آن مراسمات و جشن‌های مختلف برگزار می‌شود که هر کدام از خانواده‌ها وظایفی را در این مسیر به عهده دارند که مشخص نمودن مسؤلیت‌های هر کدام از جمله مواردی است شاید در نگاه اول این مسأله چندان مهم به نظر نرسد اما در برخی موارد حل نشدن همین موضوع سبب ایجاد اختلاف در خانواده‌ها شده و تأثیرات مخربی را بر ازدواج زوجین خواهد گذاشت. مراسم عقد از جمله جشن‌های مهمی است که خانواده‌ها بر اساس توافقات صورت گرفته بخشی از آن را به عهده خواهند گرفت؛ در صورتی که می‌خواهید با وظایف خانواده داماد در مراسم عقد به صورت کامل و شفاف آشنا شوید در ادامه ما را همراهی نمایید.

اهمیت اطلاع از وظایف خانواده داماد در مراسم عقد

با وجود اینکه در قدم‌های اول ممکن است خانواده‌ها توجه چندانی به وظایف خانواده طرفین در قبال مراسمات برگزار شده نشان دهند اما رفته رفته با بزرگ‌تر شدن این جشن‌ها و به علاوه افزایش تعداد مهمانان بر خرج و مخارج آن نیز افزوده شده و این مسأله ممکن است به مرور چالش آفرین شود. برای جلوگیری از ایجاد هر گونه سوءتفاهم و مشکل بهترین روش این است که قبل از هر اقدامی در مراسم خواستگاری به صورت کامل مسؤلیت‌های هر کدام از طرفین در قبال مراسمات پیش رو مشخص شود. این اقدام سبب می‌شود که در حین برگزاری جشن نگرانی از بابت به موقع انجام نشدن کارها وجود نداشته باشد و به علاوه خانواده‌ها برای تهیه کردن تدارکات مورد نیاز بر طبق توافق صورت گرفته بودجه کافی را جمع آوری نمایند. از این رو اطلاع از وظایف خانواده داماد در مراسم عقد و همچنین مسؤلیت‌های خانواده عروس در این جشن در هر چه بهتر و با کیفیت‌تر برگزار کردن آن کمک کننده خواهد بود.

مسئولیت های خانواده داماد در مراسم عقد

شرح کامل وظایف خانواده داماد در مراسم عقد

در گذشته بیشتر قسمت‌های مراسمات مختلف ازدواج از پیش تعیین شده و مشخص بود و افراد بدون کوچکترین خللی تمام موارد را مطابق آداب و فرهنگ اجرایی می‌کردند. رفته رفته با افزایش مخارج برگزاری جشن‌های مختلف خانواده‌ها تصمیم به شخصی سازی مراسمات گرفتند به گونه‌ای که امروزه در هر ازدواجی در مراسم خواستگاری خانواده‌ها به یک توافق کلی در خصوص نحوه برگزار کردن جشن‌ها و مراحل مختلف آن می‌پردازند به گونه‌ای که لحظات خوش و به یاد ماندنی را به راحتی در کنار مهمانان داشته باشند. مشخص کردن وظایف خانواده داماد در مراسم عقد یکی از مسائل اساسی است که در ادامه به صورت کامل به شرح آن خواهیم پرداخت.

هر کدام از خانواده ها در مراسم عقد چه وظایفی دارند

خرید حلقه

از گذشته تا کنون از حلقه ازدواج به عنوان نمادی از تعهد و وفاداری افراد به زندگی مشترک استفاده می‌شده است که هدف و زیبایی معنوی آن بر زیبایی ظاهری ارجحیت دارد. در واقع افراد با انداختن حلقه در انگشت خود به دیگران نشان می‌دهند که آن‌ها در یک رابطه زناشویی و عاشقانه پایبند هستند. از آن جهت که حلقه ازدواج جز مواردی است که تا همیشه در دستان عروس و داماد خواهد بود توجه ویژه‌ای باید در هنگام خرید آن صورت گیرد. برای اینکه حلقه به صورت مداوم استفاده می‌شود و در معرض دید است بهتر است در ساده‌ترین شکل ممکن انتخاب گردد تا پس از مدتی چشم را خسته نکند و تکراری نشود. به علاوه کیفیت مناسب حلقه و جنس مرغوب آن سبب خواهد شد در بلند مدت بدون تغییر در ظاهر و ایجاد آسیب، سالم و جذاب باقی بماند. در بیشتر مناطق کشور رسم بر این است که حلقه عروس را داماد تهیه کرده و این امر جزء وظایف خانواده داماد در مراسم عقد به حساب می‌رود و در قبال نیز خانواده عروس حلقه داماد را خریداری می‌نمایند. البته تصمیم گیری قطعی درباره این مسأله با توجه به فرهنگ‌های هر ناحیه و خانواده متفاوت خواهد بود.

داماد برای عقد باید چیا بخره

خرید هدیه برای عروس

یکی دیگر از وظایف خانواده داماد در مراسم عقد تهیه کردن هدیه‌ای درخور و مناسب برای عروس خانوم است؛ این هدیه از آن جهت که به عنوان یک کادوی مخصوص در حضور مهمانان به عروس تقدیم می‌شود از اهمیت زیادی برخوردار است. در هنگام خریدن کادو مناسب برای عروس علاوه بر در نظر گرفتن سلیقه او باید به مناسب بودن هدیه نیز توجه شود. در بیشتر خانواده‌ها رسم است که این هدیه به عنوان پیشکش قبل از بله گفتن عروس خانوم سر سفره عقد به او تقدیم می‌گردد. این کادو باید بسیار خاص و خلاقانه باشد و بتواند نظر همگان را به خود جلب کند و همچنین به عنوان یک یادگاری ارزشمند همواره در نزد عروس از روز عقدش محفوظ بماند.

وظایف داماد در مراسم عقد

سرویس طلا و جواهرات

طلا و جواهرات به عنوان یکی از هدایای ارزشمند به عروس تقدیم می‌شود؛ میزان طلا و جواهرات خریداری شده و نوع آن‌ها با توجه به شرایط و مطابق با سلیقه‌ها متفاوت است. از جمله وظایف خانواده داماد در مراسم عقد تهیه کردن یک سرویس مناسب بر طبق مقدار بودجه در نظر گرفته شده برای این کار می‌باشد.

داماد برای مراسم عقد چه وظایفی دارد

انتخاب سالن عقد

بدون تردید یکی از مهمترین المان‌ها در هر مراسمی انتخاب مکان مناسب برای برگزاری آن می‌باشد؛ سالن مربوطه باید بتواند با توجه به نیاز و بر حسب سلیقه شما امکانات مورد نظرتان را برای داشتن جشنی رویایی و باشکوه با بهترین کیفیت در اختیار شما قرار دهد. در انتخاب سالن عقد باید تعداد دقیق مهمانان و همچنین نحوه برگزار کردن مراسم مشخص شود تا بر اساس آن گزینه مناسبی رزور شود.

انتخاب سالن عقد به عهده کیست

هزینه محضر

در صورتی که مراسم عقد در محضر برگزار گردد هزینه رزور کردن محضر و جاری کردن عقد توسط عاقد نیز جزء یکی از وظایف خانواده داماد در عقد می‌باشد. توجه داشته باشید که مخارج مربوط به پذیرایی و تدارکات آن در اغلب مواقع بر عهده خانواده عروس می‌باشد. بنابراین محضر انتخابی باید با توجه به مقدار بودجه در نظر گرفته شده خانواده داماد باشد تا بتوانند جشنی مناسب و باشکوه را در حد توان خود برگزار نمایند.

رسم و رسومات در مراسم عقد

تفاوت سنت‌ها و رسم و رسومات

با وجود تمام مواردی که درباره وظایف خانواده داماد در عقد در مطالب بالا ارائه شد اما در نهایت این رسم و رسوم و سنت‌ها هستند که تعیین کننده نهایی این مسأله می‌باشند. در برخی از مناطق جغرافیایی کشورمان برگزاری صفر و صد مراسم عقد به عهده خانواده عروس بوده و یا ممکن است مواردی به گزینه‌های بالا اضافه شده و یا حذف گردد. با توجه به شرایط اقتصادی و مخارج سرسام آور جشن‌های مختلف بهتر است دیگر برخی سنت‌های غلط کنار گذاشته شود و خانواده‌ها در جهت خوشبختی فرزندانشان در هر چه بهتر برگزار کردن مراسمات قدم بردارند. بنابراین اقدام شایسته این است که هر کدام از طرفین با توجه به وضعیت مالی و در حد توان خود قسمت‌هایی از مراسمات را به عهده بگیرند تا به یک خانواده فشار بیشتری وارد نشود.

نظرات

0

امتیاز دهید