تالار عروسی

موقع قند سابیدن مراسم عقد باید چی گفت؟

تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۴۰۲

اشتراک گذاری

موقع قند سابیدن مراسم عقد باید چی گفت؟

عقد یکی از مهمترین جشن‌هایی است که در مراسمات مربوط به ازدواج به انجام می‌رسد و بر طبق آیین و سنن در این مراسم اقدامات خاصی انجام می‌گیرد که یکی از اساسی‌ترین آن‌ها سابیدن قند بر سر عروس و داماد می‌باشد. فلسفه وجود آمدن این سنت در مراسم عقد به معنای این است که زندگی عروس و داماد پر از شیرینی باشد و بتوانند در کنار هم لحظات خوبی را تجربه کنند. در این مراسم یک نفر همزمان با سابیدن قند‌ها از جملاتی استفاده می‌نماید که شور و هیجان آن لحظه باشکوه و جذاب بله گفتن عروس را تماشایی‌تر می‌کند؛ در صورتی که برای شما این سؤال پیش آمده که موقع قند سابیدن چی باید گفت؟ در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا نکات مهمی در این خصوص به شما ارائه نماییم.

موقع قند سابیدن چی باید گفت که جذاب‌تر باشه؟

قند سابیدن یکی از مهمترین قسمت‌های مراسم عقد به شمار آورده می‌شود که آیینی جذاب و پرطرفدار در میان ایرانیان به شمار آورده می‌شود که برای انجام دادن آن لازم است تدارکات خاصی صورت گیرد. در این مراسم شخصی دو قند هم اندازه و هم سایز را بر روی سر عروس و داماد می‌سابد و در این حین از اشعار و جملاتی به مناسبت آن لحظه استفاده می‌کند. شاید برای شما سؤال پیش آمده باشد که موقع قند سابیدن چی باید گفت؟ و چگونه می‌توان این لحظه را به صورتی جذاب و تماشایی برگزار نمود.

علت انجام قند سابیدن در مراسم عقد

استفاده از قند و سابیدن آن به مانند بارش شیرینی بر سر عروس و داماد به این علت است که این کار نمادی از آرزوی خوشبختی و شیرین کام شدن عروس و داماد می‌باشد که به این وسیله برای آن‌ها زندگی پر از اتفاقات خوش را خواهان هستند. به علاوه علت به کار بردن دو عدد قند هم اندازه و هم سایز در این مراسم به معنای برابر بودن زن و مرد در مسائل و مشکلات زندگی و حل کردن آن‌ها پا به پای یکدیگر است.

به صورت معمول رسم است که در هنگام عمل قند سابیدن شخصی که این کار را انجام می‌دهد در پاسخ به خطاب عاقد مبنی بر اعلام رضایت عروس برای رسمی و شرعی نمودن عقد یک بار می‌گوید که عروس رفته گل بچینه و در بار دوم نیز می‌گوید که عروس رفته گلاب بیاره و در بار سوم نیز از آقای داماد از جانب عروس خانوم زیر لفظی می‌خواهد تا جواب مثبت را به درخواست ازدواج او اعلام کند. زیر لفظی به صورت معمول کادویی است که در حد توان برای عروس خانوم تهیه می‌شود و بر سر سفره عقد از طرف داماد به او هدیه می‌شود. پس از پایان یافتن این اقدامات عروس بله را می‌گوید و پس از آن داماد نیز در حضور جمع رضایت خود را با گفتن بله اعلام می‌نماید و آن دو به عنوان زن و شوهر رسمی و شرعی هم به عقد یکدیگر در آورده می‌شوند.

اشعار مناسب برای مراسم قند سابیدن

اهمیت قند سابیدن در مراسم عقد

بدون تردید یکی از مهمترین قسمت‌های مراسم عقد لحظه بله گفتن عروس و جاری شدن خطبه عقد در میان آن‌ها می‌باشد که به یکی از صحنه‌های خاطره انگیز و ماندگار در ذهن افراد تبدیل می‌شود. به دلیل اهمیت این لحظه تدارکات خاصی نیز در راستای اجرای آن انجام می‌گیرد تا زیبایی و جذابیت آن را دو چندان کند. گرفتن تور بر سر عروس و داماد و جمع شدن حضار به دور آن‌ها و جاری گشتن عقد توسط عاقد از جمله اقداماتی است که در این لحظه باشکوه به انجام می‌رسد. به علاوه فردی روی سر عروس و داماد قند میسابد و با گفتن کلمات و جملات زیبا جذابیت خاصی را به فضا القا می‌کند؛ انجام دادن این کارها علاوه بر افزایش زیبایی و جذابیت مراسم به کنترل استرس و دلهره عروس خانوم کمک می‌کند و سبب شکل گیری جو مناسبی در محضر و یا تالار عروسی خواهد شد. به همین دلیل در صورتی که نمی‌دانید موقع قند سابیدن چی باید گفت بهتر است از قبل مقدمات لازم درباره این کار را فراهم کنید و با اعتماد به نفس کافی جهت انجام آن دست به کار شوید.

تشریفات مربوط به قند سابیدن در مراسم عقد

نکات و آیین سنت قند سابیدن در مراسم عقد

رسم است که بنابر آیین ایران باستان از گذشته تا به امروز مراسم قند سابیدن بر سر عروس توسط زنان مراسم انجام می‌پذیرد؛ دو نفر دو سر توری که بر سر عروس و داماد قرار داده می‌شود را می‌گیرند و نفر سوم که در وسط و بالای سر عروس و داماد قرار داد با بیان جملاتی همزمان با عمل قند سابیدن زیبایی مراسم را دو چندان می‌کند. قند را معمولاً دختران دم بخت و یا تازه عروس‌ها بر سر عروس و داماد می‌سابند.

یکی از ملزوماتی که در طی این مراسم مورد استفاده قرار می‌گیرد پارچه توری و یا ساتن سفید و یا نباتی رنگی است که در دو طرف سر عروس و داماد قرار گرفته و دو خانوم یکی از طرف عروس و دیگری از طرف داماد آن را نگه می‌دارند. این پارچه را بنابر سلیقه و بر اساس دکوراسیون سفره عقد خود از قبل تهیه نمایید و در صورت نیاز تزئینات مربوط به آن را با سلیقه خود انجام دهید.

علت انجام قند سابیدن در مراسم عقد چیست

برای ایجاد هماهنگی و جلوگیری از بروز هر گونه مشکل بهتر است از قبل مشخص شود که چه افرادی قرار است این وظایف را به عهده گیرند؛ کسی که عمل قند سابیدن را انجام می‌دهد باید با استفاده از اشعار و کلمات مناسب مجلس را گرم کند. بنابراین باید از قبل درباره این مسأله که موقع قند سابیدن چی باید گفت اطلاعات لازم را کسب کنید تا در حین برگزار شدن مراسم مشکلاتی در این خصوص به وجود نیاید. که به صورت معمول در بیشتر مراسمات شعر زیر در هنگام اجرای این عمل خوانده می‌شود:

چه کسی قند را باید بر سر عروس و داماد بسابد

جینگ و جینگه ساز میاد از بالای شیراز میاد
شازده دوماد غم نخور نومزدت با ناز میاد
یار مبارک بادا ایشالله مبارک بادا
یار مبارک بادا ایشالله مبارک بادا
کی به حجله؟ کی به حجله؟ شازده دوماد با زنش
کی بگرده دور حجله؟ خواهره کوچیکترش
یار مبارک بادا ، ایشالله مبارک بادا
یار مبارک بادا ، ایشالله مبارک باد
سر کوچه ی عروس خانوم شاخه گل کردند سوار
سر کوچه ی شازده دوماد صد شتر کردند قطار
یار مبارک بادا ، ایشالله مبارک بادا
یار مبارک بادا ، ایشالله مبارک بادا
من منم و من منم و کاکوی دوماد منم
دست بدید دستبند ببندم کاکوی دوماد منم
یار مبارک بادا ، ایشالله مبارک بادا
یار مبارک بادا ، ایشالله مبارک بادا

همچنین برای این که بتوانید بهترین سالن عقدها را پیدا کنید محضر عقد کلیک کنید.

نظرات

0

امتیاز دهید