تالار عروسی

مراحل مراسم خواستگاری تا عقد

تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۴۰۲

اشتراک گذاری

مراحل مراسم خواستگاری تا عقد

ازدواج سنت پسندیده‌ای است که از اهمیت زیادی در میان مردم سرتاسر جهان برخوردار است؛ هر زوجی بنابر فرهنگ و آداب و رسوم رایج در خانواده و جامعه برای شروع زندگی مشترک خود اقداماتی انجام می‌دهند که در پشت زمینه هر کدام از آن‌ها اصالت و فرهنگی غنی جریان دارد. در کشور عزیزمان ایران نیز ازدواج اقدام مبارک و میمونی خوانده می‌شود و به مناسبت همین وصال فرخنده مراسماتی مطابق با آیین و سنن برگزار می‌گردد.

آشنایی با مراحل خواستگاری تا عقد به شما کمک می‌کند با برنامه ریزی و مدیریت اصولی دست به آماده سازی تدارکات لازم بزنید و به شکوه هرچه تمام‌تر جشن‌های خود را برپا نمایید. در صورتی که قصد دارید با این قسمت از مراحل ازدواج آشنایی پیدا کنید ادامه مقاله را از دست ندهید.

جهت مشاهده سالن عقد خوب کلیک کنید.

مراحل خواستگاری تا عقد به ترتیب کدامند؟

بدون تردید یکی از مهمترین قسمت‌های زندگی هر فردی ازدواج و آغاز زندگی مشترک می‌باشد. به همین دلیل برای شروع این وصال مبارک و مهم جشن‌های زیادی تدارک دیده می‌شود که هر کدام از آن‌ها بر اساس آیین و سنت گذشته شکل گرفته و از اهمیت زیادی برخوردارند. هر چند که امروزه بسیاری از این سنت و آیین‌ها با تجملات و افراط گرایی تلفیق شده و ازدواج‌ها را به سمت مادی گرایی کشانده است اما باز هم مراسمات مربوط به ازدواج و عروسی همچنان در میان ما ایرانیان یکی از بهترین جشن‌ها برشمرده می‌شوند که در آن عروس و داماد در کنار عزیزانشان به جشن و سرور می‌پردازند. مراحل خواستگاری تا عقد با توجه به فرهنگ نقاط جغرافیایی متفاوت ممکن است اختلافاتی با سایر مناطق داشته باشد اما به صورت کلی در میان ما ایرانیان این مراحل ازدواج دارای بخش‌های مشخصی است که به زیبایی هر چه تمام‌تر اجرا می‌شوند.

ترتیب مراحل مراسمات از خواستگاری

خواستگاری

شروع داستان ازدواج در واقع با مراسم خواستگاری است و در آن خانواده داماد با تشریفات لازم به منزل عروس آماده و او را از خانواده خواستگاری می‌کنند. با وجود این که در طی مراحل خواستگاری ممکن است دختر و پسر به صورت جداگانه با یکدیگر به صحبت درباره اعتقادات و دیدگاه خود درباره زندگی مشترک بپردازند اما به صورت حتمی این میزان از آشنایی برای شروع زندگی مشترک کفایت نمی‌کند. بنابراین بهترین کار این است که قبل از خواستگاری اصلی خانواده‌ها چند جلسه به صورت خصوصی با یکدیگر دیدار داشته باشند و درباره هم اطلاعات لازمه را کسب کنند. به علاوه دختر و پسر با اطلاع خانواده‌ها می‌توانند یکدیگر را به صورت رسمی ملاقات کنند و به شناخت کافی درباره یکدیگر برسند. پس از طی شدن این مراحل و در صورت توافق خانواده‌ها مراسم خواستگاری با حضور خانواده عروس و داماد شکل می‌گیرد و خانواده عروس در منزل خود پذیرایی درخور و مناسبی را از خانواده دماد انجام می‌دهند. در این مراسم خانواده داماد با آوردن گل و شیرینی نیت خیر و پسندنیده خود را از این وصال نشان می‌دهند. خواستگاری اولین مرحله از مراحل خواستگاری تا عقد است که سنگ بنای اولیه زندگی مشترک دختر و پسر را ایجاد می‌نماید.

پس از خواستگاری چه مراسماتی برگزار می شود

دعوت از خانواده عروس در منزل داماد

پس از شکل گیری مراسم خواستگاری در ادامه مراحل خواستگاری تا عقد جهت آشنایی هر چه بیشتر خانواده‌ها با یکدیگر و به علاوه ایجاد حس و حال مناسب و به بنایی یخ شدن آب خانواده‌ها بهتر است خانواده داماد تدارکی ببینند و از خانواده عروس در منزل خود پذیرایی کنند. این مهمانی تنها یک دورهمی ساده نبوده و در آن خانواده‌ها به شناخت کافی از یکدیگر قبل از طی شدن دیگر مراحل خواستگاری تا عقد می‌پردازند.

بله برون

پس از برگزار شدن مراسم خواستگاری در سلسله مراحل خواستگاری تا عقد به جشن زیبا و سنتی بله برون می‌رسیم که به فاصله چند روز تا چند هفته پس از مراسم خواستگاری انجام می‌شود. در مراسم بله برون که بنابر رسم ما ایرانیان در منزل پدری عروس برگزار می‌شود بزرگان و ریش سفیدان هر دو طرف دعوت می‌شوند تا در این جشن شرکت کنند. در این مراسم توافقات اولیه میان بزرگان هر دو طرف شکل گرفته و بنابر خیر و صلاح جوانان به مشخص نمودن مواردی مانند جهاز و مهریه و همچنین شیربها می‌پردازند. رسم بر این است که پس از شکل گیری این توافقات آن‌ها را به صورت کامل در یک برگه خوشنویسی می‌کنند و داماد و بزرگان جمع آن را امضا می‌نمایند. پس از پایان یافتن این کار از مهمانان با استفاده از شیرینی و شربت پذیرایی صورت می‌گیرد.

نامزدی

در برخی از خانواده‌ها مطابق با سنت و آیین خانوادگی مراسم بله برون و نامزدی را به صورت همزمان و در یک روز برگزار می‌کنند اما در برخی دیگر این دو را به صورت جداگانه برپا می‌نمایند. در مراسم نامزدی که مراسمی بیشتر زنانه است خانواده داماد به همراه هدایایی به منزل پدر عروس رفته و او را به عنوان نامزد پسرشان نشان می‌کنند. از جمله هدایایی که بنابر رسم برای عروس به همراه برده می‌شود لوازم آرایشی، قرآن و جانماز، لباس و شال، کفش و کیف می‌باشد که به همراه گل و شیرینی و یک عدد حلقه نامزدی به عروس خانوم تقدیم می‌شود.

همه مراحل ازدواج را به ترتیب بدانید

عقد محضری

تا به اینجا درباره مراحل خواستگاری و عقد هر آنچه که بیان شد اقداماتی سنتی بود که جنبه رسمی و شرعی مسأله هنوز در آن رعایت نشده و دختر و پسر به عنوان زن و شوهر رسمی و قانونی یکدیگر شناخته نشده‌اند. جاری شدن خطبه عقد در میان دختر و پسر آن‌ها را به عنوان زن و شوهر شرعی یکدیگر معرفی می‌کند و این عمل به صورت معمول در محضر انجام می‌گیرد و عاقد با خواندن خطبه آن‌ها را به یکدیگر محرم می‌نماید. بدون تردید یکی از بهترین و شیرین‌ترین لحظات در زندگی هر شخصی مراسم عقد و بله گفتن در حضور جمع به این ازدواج می‌باشد. در این مراسم بنابر ظرفیت محضر و با توجه به خواسته صاحبان جشن از اقوام و آشنایان دعوت به عمل می‌آید تا با حضور خود جشن را پر انرژی کنند و خود را در شادی عروس و داماد سهیم کنند. برای جاری شدن خطبه عقد مراحل قانونی وجود دارد که در کشورمان باید قبل از روز عقد این مراحل به صورت کامل انجام گیرد تا خطبه عقد بین دختر و پسر جاری شود که این مراحل عقد محضری عبارت اند از:

  • دریافت معرفی نامه از محضر
  • مراجعه به آزمایشگاه معتبر و دولتی جهت انجام آزمایشات پیش از ازدواج
  • تزریق واکسن‌های لازمه
  • شرکت در کلاس‌های آموزشی مناسب برای زوجین پیش از عقد
  • تحویل نامه آزمایشگاه به محضر
  • مدارک لازم مانند شناسنامه و کارت ملی زوجین به همراه شناسنامه پدر زوجه
  • حضور شاهدان عقد
  • ثبت عقد
  • دریافت سند ازدواج

از خواستگاری تا عروسی

مراحل ازدواج در فرهنگ ایرانی را بشناسید

حال که به صورت کامل با مراحل خواستگاری تا عقد آشنا شدید بهتر است توضیحاتی درباره مراسمات پس از عقد نیز به شما ارائه دهیم؛ اطلاع دقیق از مراحل ازدواج در ایران به شما کمک می‌کند تا بدون دغدغه و نگرانی برای تمام کارها برنامه ریزی لازم را داشته باشید. پس از خواندن خطبه عقد و محرم شدن دختر و پسر با یکدیگر از ان پس به عنوان زوج شناخته شده و باید در خوشی‌ها و سختی‌های زندگی در کنار هم باشند.

مراسمات مختلف ازدواج در فرهنگ ایرانی

جهاز بران

مراسم جهاز بران پس از مشخص شدن محل زندگی دختر و پسر و با حضور خانواده داماد انجام می‌شود؛ در اغلب خانواده‌های ایرانی تهیه کردن جهاز به عهده دختر بوده اما مقدار دقیق اقلام خریداری شده برای جهاز با توجه به فرهنگ‌های مناطق مختلف متفاوت می‌باشد. در این مراسم اقوام نزدیک و خانواده عروس جهاز تدارک دیده شده را به منزل داماد برده و در آن جا نیز اقوام نزدیک خانواده داماد برای مشاهده جهاز تهیه شده حضور دارند.

حنابندان

مراسم حنابندان پس از پایان یافتن مراحل خواستگاری تا عقد بوده و به فاصله یک الی دو روز مانده به مراسم عروسی برگزار می‌شود و به عنوان آخرین شبی که دختر در منزل پدری خود به عنوان فرزند مجرد زندگی می‌کند این جشن اجرا می‌شود. در این مراسم بنابر آیین و سنن گذشته ظرف حنایی با استفاده از تزئینات خاص آماده شده و در میان افراد حاضر به وسیله عروس خانوم گردانده می‌شود و به رسم یادبود هدایایی از طرف مهمانان به عروس تقدیم می‌شود.

جشن عروسی

تمام این مقدمات از مراحل خواستگاری تا عقد گرفته و همچنین مراسمات پس از آن برای جشن و سرور واقعی یعنی مراسم عروسی می‌باشد. هزینه برگزار کردن مراسم عروسی در اغلب مناطق کشور بر عهده خانواده داماد بوده و تدارکات مربوط به آن را باید برنامه ریزی کنند تا بتوانند جشنی در خور و مناسب برای عروس خود برپا نمایند. در گذشته رسم بر این بود که مراسم عروسی در منزل خانواده داماد اجرا می‌شد اما رفته رفته با گسترش زندگی‌های آپارتمانی امروزه امکان انجام این کار وجود نداشته و به همین دلیل افراد از تالار عروسی و یا باغ تالار به این منظور استفاده می‌کنند. در مراسم عروسی به مناسبت این وصال از نزدیکان و دوستان خانواده‌های عروس و داماد دعوت می‌شود تا با حضور خود مجلس را به زیبایی هر چه تمام‌تر در بیاورند و انرژی مضاعفی را به عروس و داماد بدهند.

پاتختی

مراسم پاتختی به فاصله چند روز پس از مراسم عروسی انجام می‌شود و در آن اقوام و آشنایان با حضور خود در جشن پاتختی هدایایی را به عروس خانوم تقدیم می‌کنند.

نظرات

0

امتیاز دهید