تالار عروسی

لیست خرید مراسم عقد محضری

تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۴۰۲

اشتراک گذاری

 لیست خرید مراسم عقد محضری

مراسم عقد یکی از شیرین‌ترین خاطرات هر فرد است که آغاز دوره جدیدی از زندگی را رقم می‌زند؛ برگزار کردن این مراسم در هر جای جهان با توجه به رسم و رسومات مختلف آن متفاوت است. در کشور خودمان نیز تدارکات متفاوتی با توجه به سنن رایج در آن منطقه برای مراسم عقد در نظر گرفته می‌شود؛ یکی از مهمترین اقدامات پیش از مراسم عقد آماده سازی لیست خرید عقد محضری است تا بدون دردسر و نگرانی مراسمی درخور و مناسب را داشته باشید. در صورتی که در آستانه برگزار کردن مراسم عقد خود هستید برای هر چه باشکوه‌تر کردن جشنتان ادامه مطلب را از دست ندهید.

لیستی خریدی که قبل از عقد محضری باید انجام دهید

برگزار کردن هر مراسمی آداب و رسوم خاص خود را دارد و باید تدارکاتی در راستای آن صورت گیرد که مختص آن مراسم است؛ انجام دادن خرید برای این مراسمات هر چند جذابیت خاص خود را دارد اما در صورتی که بدون هیچ گونه اطلاعی بخواهید این کار را انجام دهید با دنیایی از ابهامات روبه‌رو خواهید شد. از این رو ممکن است برخی اقلام اساسی و مهم را فراموش کنید و یا وسایل غیر ضروی و بدون استفاده‌ای را خریداری نمایید. بودجه بندی و مدیریت مخارج می‌تواند به شما کمک کند تا کیفیت مراسم خود را بالا ببرید و صرف هزینه‌های بی مورد در این شرایط عملی مقرون به صرفه و معقول نخواهد بود. تهیه کردن لیست خرید عقد محضری می‌تواند به شما کمک کند هر آنچه که برای مراسم عقد نیاز دارید بدون کم و کسری خریداری نمایید. البته لازم به ذکر است که این لیست با توجه به فرهنگ و آداب و رسوم مناطق جغرافیایی متفاوت و همچنین توان مالی خانواده‌ها ممکن است متفاوت گردد و مواردی به آن اضافه و یا از آن حذف شوند.

لیستی که در هنگام خرید عقد باید به همراه داشته باشید

لیست کامل خرید عقد محضری

در ادامه به صورت کامل لیست خرید عقد محضری را به تفکیک مواردی که بر عهده داماد و خانواده او و عروس می‌باشد بیان می‌کنیم. به همراه داشتن این لیست در هنگام خرید کردن می‌تواند به شما کمک کند بدون ایجاد سردرگمی و نگرانی هر آنچه که برای عقد نیاز دارید را تهیه کنید. فراموش نکنید که گاهی حتی از قلم انداختن یک جزء کوچک اما اساسی ممکن است فرآیند پیش رفتن مراسم را با چالش مواجه سازد؛ بنابراین با توجه به نیاز و در حد توان خود مناسب‌ترین لیست خرید عقد محضری را قبل از هر اقدامی آماده سازی کنید. برای انجام مناسب‌ترین خرید بهتر است از قبل مقدار بودجه در نظر گرفته شده برای این قسمت را به صورت کامل محاسبه کنید تا بتوانید بر اساس آن خریدهای خود را مدیریت نمایید.

لیست کامل خریدهای لازم برای محضر

خریدهایی که داماد برای مراسم عقد باید انجام دهد

جدا سازی لیست خرید عقد محضری برای عروس داماد سبب می‌شود هر کدام از طرفین از آنچه که باید تهیه کنند اطلاع داشته باشند و در این صورت دیگر نیازی به نگرانی درباره از قلم افتادن موردی وجود نخواهد داشت. از طرفی انجام این کار سبب می‌شود که هزینه‌ها برای تهیه کردن لیست خرید عقد به صورت مناسب در بین طرفین تقسیم شود.

هر انچه که باید قبل از عقد بخرید

  • قرآن و جانماز
  • سرویس طلا
  • حلقه
  • ساعت
  • آینه و شمعدان
  • لباس عقد و نامزدی برای عروس
  • لوازم آرایشی مورد نیاز
  • عطر و ادکلن
  • لباس مجلسی و یا پارچه
  • مانتو و شلوار
  • روسری و شال
  • کفش و کیف مجلسی
  • چادر سفید
  • لباس خواب و لباس زیر
  • لوازم بهداشتی و برقی مورد نیاز مانند اتو مو
  • حوله حمام و حوله دست و صورت
  • چمدان

خریدهای داماد برای مراسم عقد

خریدهایی که عروس برای مراسم عقد باید انجام دهد

تهیه کردن لیست خرید عقد محضری تنها به عهده داماد نبوده و در این مسیر عروس خانوم نیز باید مواردی را تهیه نماید. لازم به ذکر است که خریدن هر کدام از این اقلام با توجه به وضعیت مالی و همچنین سنت‌های رایج خانواده‌ها ممکن است متفاوت باشد و در نهایت این شما هستید که درباره کم یا اضافه کردن مواردی به آن‌ها تصمیم ‌گیری می‌کنید.

  • جانماز
  • کت و شلوار دامادی
  • پیراهن دامادی
  • کمربند و کیف و کراوات
  • کفش مجلسی
  • حلقه داماد
  • عطر و ادکلن
  • ریش تراش
  • لباس خواب و لباس خانگی
  • حوله حمام و دست و صورت
  • وسایل بهداشتی و شخصی
  • چمدان

خریدهای عروس برای مراسم عقد

خرید کلی برای محضر

علاوه بر موارد ذکر شده در بالا که مربوط به وسایل شخصی عروس و داماد در لیست خرید عقد می‌باشد برای برگزار کردن جشن لازم است که وسایل مورد نیاز این کار تهیه شود که بیشتر این موارد مطابق با رسم و رسوم و سنت پیشینان می‌باشد. البته در برخی مواقع محضر و یا سالن عقد مورد نظر خود این تدارکات را بر اساس سلیقه و نیاز شما آماده سازی می‌کند؛ بنابراین در صورت تمایل از قبل با مدیریت مورد نظر هماهنگی لازم را انجام دهید و با سلیقه و نظر خودتان سفره عقد و سایر تدارکات لازمه را دیزاین نمایید.

بیشتر عروس خانوم‌ها ترجیح می‌دهند که بهترین سفره عقد را برای روز مراسم خود داشته باشند و از این رو با ذوق و سلیقه تمام اکسسوری‌ها و سایر لوازم مورد نیاز برای داشتن سفره عقد لوکس و شیک را تهیه می‌نمایند و در نهایت با خلاقیت وذوق هنری خود آن را دیزاین می‌کنند. تمام اقلام قرار گرفته بر سر سفره عقد بر اساس یک فلسفه عمیق به وجود آمده‌اند که نشان از میزان اصالت و ماندگاری این سفره در میان ما ایرانیان دارد که این مسأله زیبایی و جذابیت آن را دو چندان می‌کند. سفره عقد یک پارچه سفید رنگ و یا ترمه دوزی شده است که سایر وسایل بر روی آن قرار می‌گیرند.

خریدهای ضروری برای مراسم عقد

قرآن و جانماز: اولین چیزی که بر روی سفره عقد ما مسلمانان قرار می‌گیرد قرآن کریم و جانماز است که هدف از قرار گیری آن تابیدن نور الهی بر زندگی زوجین می‌باشد که خداوند ازدواج آن‌ها پر برکت  کند.

آینه و شمعدان: یکی از اجزای اصلی در لیست خرید عقد محضری آینه و شمعدان می‌باشد که در رو به روی عروس و داماد و در بالای سفره قرار می‌گیرد؛ که به عنوان نمادی از صافی و زلالت بوده که زوجین پس از شروع زندگی مشترک باید در تمام مراحل زندگی مانند آینه با یکدیگر صاف و صادق باشند. آینه سوژه مناسبی برای انعکاس تصویر عروس و داماد و عکاسی و فیلمبرداری از آن می‌باشد.

نان و پنیر و سبزی: این سه مورد یکی از اصلی‌ترین مواد خوراکی در زندگی بوده که همواره نمادی از برکت و سرسبزی در زندگی زناشویی زوج می‌باشد.

تخم مرغ: تخم مرغ به عنوان نمادی از ادامه نسل و باروری بوده و با قرار دادن آن در لیست خرید عقد محضری آرزوی داشتن فرزندان سالم برای عروس و داماد را دارند.

فندق و گردو: فندوق و گردو نیز به عنوان نمادی از برکت و رزق و روزی خداوند در زندگی عروس و داماد است.

عسل و شاخه نبات و شیرینی: مواد خوراکی شیرینی که در سر سفره قرار می‌گیرد به عنوان نمادی از شیرین کامی و خوشبختی عروس و داماد در زندگی مشترک در کنار یکدیگر انتخاب شده‌اند.

سکه: سکه همواره نشان از رزق و روزی و پر برکت بودن زندگی بوده و به همین هدف نیز در میان وسایل مورد نیاز برای سفره عقد قرار می‌گیرد.

انتخاب تالار یا محضر برای مراسم عقد

در گذشته رسم بر این بود که بیشتر مراسمات در محیط خانه برگزار می‌شد اما با گسترش زندگی آپارتمانی امروزه دیگر امکان عملی کردن این اقدام وجود ندارد؛ بنابر مزیت‌های مختلف افراد ترجیح می‌دهند جشن‌های ولو کوچک را نیز در بیرون از منزل برگزار نمایند. برخی افراد ترجیح می‌دهند که مراسم عقد خود را به ساده‌ترین شکل ممکن و با تعداد محدود مهمانان در محضر مناسبی اجرا کنند؛ این تصمیم با توجه به شرایط اقتصادی گزینه مقرون به صرفه‌ای خواهد بود. اما از آن جهت که در بیشتر مواقع به دلایل مختلف فاصله زمانی بین مراسم عقد و عروسی زیاد می‌شود زوجین تصمیم می‌گیرند که جشن عقد خود را در تالار برگزار نمایند.

جهت مشاهده و انتخاب بهترین محضر عقد کلیک کنید.

تصمیم گیری در رابطه با انتخاب هر کدام از این اماکن جهت برپا کردن جشن عقد شخصی بوده و به موقعیت و شرایط مختلف بستگی دارد. در صورتی که قصد برگزار کردن مراسم را در محضر دارید قبل از هر اقدامی اطلاع کافی از لیست خرید عقد محضری به دست آورید تا بتوانید جشنی درخور و بدون نقص را داشته باشید.

آنچه که برای عقد محضری لازم دارید

هزینه جشن عقد را با کدام خانواده است؟

ازدواج در واقع مجموعه‌ای از مراسمات مختلف است که دست به دست هم می‌دهند و به صورت توالی برگزار می‌شوند که هر کدام از آن مراسمات با توجه به فرهنگ و اصالت یک ناحیه شکل گرفته است. یکی از سؤالات اساسی خصوصاً در صورت تفاوت فرهنگ و سنت خانواده‌ها در هنگام برگزار کردن مراسم عقد این است که چه کسی باید مراسم عقد را برگزار کند و در واقع هزینه و مخارج مرتبط با این مراسم به عهده کدام طرف است؟

در حالت کلی و به خصوص در گذشته رسم بر این بود که خانواده عروس مراسم عقد را برگزار می‌کردند و در عوض خانواده داماد هزینه برپا کردن جشن عروسی را به عهده می‌گرفتند. اما امروزه عروس و داماد با وجود تمام احترامی که برای رسم و سنت‌های قدیمی قائل هستند به این باور رسیده‌اند که برخی از این رسم و رسومات غلط کنار گذاشته شوند. به همین دلیل بیشتر خانواده‌ها قبل از برگزار کردن مراسم به صورت کامل تقسیم وظایف می‌کنند و با این اقدام هر دو طرف با همکاری هم تدارکات مختلف مراسمات فرزندانشان را آماده می‌نمایند. این عمل شایسته سبب می‌شود که یکی از طرفین و خانواده‌ها متحمل فشار اقتصادی زیادی نشوند.

چه چیزهایی برای مراسم عقد باید بخریم

کلام آخر

جشن عقد یکی از شیرین‌ترین و ماندگارترین خاطراتی است که در ذهن شما ثبت خواهد شد؛ اضافه شدن تجملات و خرج‌های سنگین و اضافی ممکن است سبب شود که شما از زیبایی این مراسم به اندازه کافی لذت نبرید. فراموش نکنید که لزوم داشتن زندگی خوب در کنار همسرتان برگزار نمودن یک مراسم لاکچری و رویایی نخواهد بود و سعی کنید توقعات خود را تا حد امکان پایین آورید تا در شیرینی شروع زندگی مشترک را با نگرانی و استرس فشارهای مالی تلخ نکنید. ما در این مطلب به لیست خرید عقد محضری به صورت کامل و کلی پرداختیم که شما با استفاده از آن بتوانید خریدی رضایت بخش را داشته باشید؛ برند و نوع کالاهای خریداری شده مسأله‌ای است که تصمیم گیرنده نهایی آن شما هستید. بنابراین در هنگام خرید لیست کامل عقد به مقدار بودجه در نظر گرفته شده برای این قسمت توجه داشته باشید و بر اساس آن خریدهای خود را مدیریت کنید.

نظرات

0

امتیاز دهید