تالار عروسی

روش اصولی اعلام کادو سر عقد

تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۴۰۲

اشتراک گذاری

روش اصولی اعلام کادو سر عقد

مراسم ازدواج تلفیقی از رسم و رسومات مختلف است که گرد هم جمع می‌شوند و در نهایت سبب آغاز زندگی مشترک دختر و پسر می‌شوند. هر کدام از این جشن‌ها به مناسبات خاصی شکل گرفته‌اند و ریشه تاریخی دارند. بنابر رسم و رسومات و فرهنگ رایج در جامعه مهمنانان پس از جاری شدن خطبه در مراسم عقد کادوهایی را بنابر توان خود به عروس و داماد اهدا می‌کنند و خانواده‌های عروس و داماد برای تشکر و قدر دانی آن را در حضور جمع اعلام می‌دارند.

روش اعلام کادو سر عقد با توجه به فرهنگ‌ها و رسم و رسومات مختلف ممکن است متفاوت باشد اما ما در این مقاله نکات ریز و درشتی را در این باره به شما ارائه می‌کنیم.

جهت مشاهده و انتخاب محضر عقد کلیک کنید.

روش اعلام کادو سر عقد باید چگونه باشد

ازدواج در سرتاسر جهان اقدامی مقدس شمرده می‌شود که به مناسبت همین وصال میمون و مبارک مهمانی‌های خاصی در تالار عروسی و یا منزل پدری عروس و داماد تدارک دیده می‌شود که بنابر فرهنگ حاکم بر آن جامعه و رسم و رسومات مختلف این اقدامات متفاوت می‌باشد. در بین ما ایرانیان ازدواج یک سنت پسندیده است که برای آن مراسمات مختلفی در نظر گرفته می‌شود؛ با وجود تفاوت‌هایی که مناطق جغرافیایی مختلف در بین مراسمات وجود دارد اما در بیشتر مواقع شباهت‌های زیادی میان آن‌ها مشاهده می‌شود. دختر و پسر پس از اعلام رضایت خانواده‌ها به صورت رسمی و شرعی زن و شوهر یکدیگر اعلام شده و خطبه عقد میان آن‌ها جاری می‌شود. عقد یکی از باشکوه‌ترین و زیباترین لحظات زندگی هر فردی است که آغاز زندگی مشترک او را به صورت رسمی اعلام می‌نماید.

کادو سر عقد را چگونه باید اعلام کرد

یکی از رسم و رسوماتی که از دیرباز در مراسم عقد وجود داشته است حضور اقوام و آشنایان در این جشن و در نهایت اهدا کردن کادوهایی به عروس و داماد است. این کادوها به رسم یاد بود از طرف مهمانان‌ها به عروس و داماد تقدیم می‌شود؛ تا شاید کمک هزینه‌ای برای آغاز زندگی مشترک به کار گرفته شود. بنابر رسم و فرهنگ غالب افراد در کشورمان یکی از اعضای خانواده صاحبان مراسم پس از دریافت کادوها آن را در میان جمع اعلام می‌نماید؛ تا علاوه بر تشکر و قدردانی از زحمات مهمانان بابت تهیه نمودن کادو خانواده‌های عروس و داماد در مراسمات آن مهمانان این کادوها را به نسبت جبران نمایند. روش اعلام کادو سر عقد با توجه به فرهنگ و رسم و رسومات خانواده‌ها متفاوت است اما ما در ادامه برخی از این روش‌ها را به شما توضیح می‌دهیم.

مناسب ترین ابیات برای اعلام کادو سر عقد

بهترین روش اعلام کادو سر عقد کدام است؟

خانواده‌هایی که در آستانه برگزار کردن جشن عقد برای فرزندان خود هستند در روزهای مانده به مراسم درگیر مسائلی مانند روش اعلام کادو سر عقد نیز می‌شوند که این مسأله در صورت تفاوت فرهنگ و آداب و رسوم هر دو خانواده اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. اما در صورت وجود یک مورد اصولی در روش اعلام کادو سر عقد این مسأله دردسر ساز نخواهد شد.

در قدم اول برای اعلام کادو سر عقد باید شخصی که از اعتماد به نفس کافی برخوردار می‌باشد انجام این وظیفه را به عهده گیرد و به علاوه آشنایی کافی با نحوه اعلام کادو سر عقد داشته باشد تا به بهترین نحو ممکن آن را اجرایی کند. از آن جهت که نحوه اجرای شخص انتخاب شده می‌تواند تأثیر زیادی روی کیفیت جشن برگزار شده داشته باشد بهتر است آن در انجام آن کوتاهی نکنید و توجه ویژه‌ای به این قسمت از مراسم داشته باشید.

بهترین کادو برای سر عقد کدام است

شخص مورد نظر با استفاده از جملات مناسب و دلنشین از تمام مهمانان ضمن عرض تشکر بابت حضورشان قدر دانی می‌کند و به آن‌ها خوش آمد گویی ویژه‌ای را تقدیم می‌نماید. بهتر است از الفاظ زیبا و شیرین و جملات و ابیات قصاز و جذاب برای این کار کمک گیرید.

پس از آن کادوهای دریافت شده به صورت کامل و با ذکر نام و مشخصات مهمان و همچنین نوع کادو و مقدار آن در حضور جمع اعلام می‌گردد. در اغلب خانواده‌ها رسم بر این است که اعلام کادو را از اقوام درجه یک مانند پدر مادر و خواهر برادر انجام می‌دهند و سپس به سراغ سایر افراد حاضر در جمع می‌روند.

همانطور که در ابتدا نیز اشاره شد اعلام کادوی سر عقد برای اطلاع خانواده‌های عروس و داماد از میزان کادوهای دریافتی از طرف هر کدام از مهمانان و جبران آن در مراسمات پیش روی مهمان مورد نظر است. از آن جهت که ممکن است پس از گذشت مدت زمانی مقدار این کادوها فراموش گردد به همین دلیل در حین انجام این مراسم از شخص اعلام کننده فیلمبرداری می‌شود و به علاوه فرد دیگری به صورت همزمان اسم و مشخصات مهمان را به علاوه کادوی او یادداشت می‌نماید.

چه کسی باید کادوهای روز عقد عروس و داماد را اعلام نماید

نکات مهم در اعلام کادو سر عقد

روش اعلام کادو سر عقد در هر خانواده و شهری ممکن است با مناطق دیگر متفاوت باشد؛ اما در حالت کلی یکی از اعضای خانواده‌های عروس و داماد تمام کادوهای مهمانان را جمع آوری می‌کند و در حضور جمع آن را با اشعار و متن‌های مناسبی اعلام می‌نماید. علت این کار همان طور که در بالا نیز اشاره شد اطلاع خانواده‌های عروس و داماد از هدیه مهمان و همچنین جبران آن در مراسمات مشابه می‌باشد. به علاوه با این کار از مهمانان مورد نظر برای تهیه کردن کادو در میان سایرین تشکر و قدر دانی می‌گردد.

روش اعلام کادو سر عقد باید اصولی و بر طبق سنن باشد و شخص انجام دهنده این کار باید اطلاع کافی درباره این رسم و نحوه اجرایی کردن آن داشته باشد. اما در اغلب مواقع در میان ما ایرانیان این رسم وجود دارد که شخص اعلام کننده کادو این کار را با آب و تاب و استفاده از اشعار و متن‌های جذاب انجام می‌دهد تا توجه مهمانان به آن جلب شود و فضای زیبایی نیز شکل گیرد. خانواده‌ها و اقوام درجه یک و مهمانان حاضر شده در مراسم عقد بنابر توان مالی خود کادویی را به عنوان هدیه به عروس و داماد هدیه می‌دهند تا به عنوان یک پشتوانه مالی در آغاز زندگی مشترک آن‌ها به کار آید. از آن جهت که کادو سر عقد در صورتی که فیزیکی باشد ممکن است کاربرد چندانی در زندگی زوجین نباشد و یا مطابق با سلیقه آن‌ها نباشد امروزه در بیشتر مراسمات از هدایای نقدی به عنوان کادو سر عقد استفاده می‌شود؛ طلا و جواهرات، سکه  و ربع سکه و سکه‌های گرمی و همچنین پول نقد و کارت‌های هدیه از جمله موارد محبوبی است که می‌تواند به عنوان کادوی سر عقد مورد استفاده قرار گیرد.

چه کادویی برای عروس و داماد در عقد مناسب تر است

کادو سر عقد برای کیست؟

شاید برای شما نیز سؤال شده باشد که پس از تعیین روش اعلام کادو سر عقد و دریافت هدایا حال این کادوها برای کدام یک از خانواده‌ها می‌باشد. این تصمیم با توجه به فرهنگ و رسم و رسومات هر خانواده و منطقه متفاوت است؛ ممکن است خانواده داماد آن را جهت جبران هزینه برگزاری جشن و مخارج مربوط به آن‌ها بردارند و یا خانواده عروس کادو سر عقد را به عنوان کمک هزینه تهیه جهاز بدانند. اما در نهایت آن چه اهمیت دارد این مسأله است که کادو سر عقد به عنوان یک پشتوانه مالی جهت جبران بخشی از هزینه‌های مراسمات و شروع زندگی مشترک زوجین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نظرات

0

امتیاز دهید