تالار عروسی

برگزاری مراسم نامزدی برعهده کیست

تاریخ انتشار : ۷ دی ۱۴۰۲

اشتراک گذاری

برگزاری مراسم نامزدی برعهده کیست

برگزاری مراسمات مختلف در ازدواج بنابر رسم و رسومات متفاوت است که هر کدام زیبایی خاصی خود را دارد و فلسفه‌ در پشت هر کدام از آن‌ها نهان است که نشان از اصالت و قدمت هر کدام از این مراسمات دارد. مراسم نامزدی یکی از بهترین قسمت‌های ازدواج به شمار آورده می‌شود که اولین اعلام رسمی شروع پیوند عاشقانه میان دختر و پسر است که در حضور جمع آن را اعلام می‌دارند و برای آن مهمانی شکل می‌دهند. هزینه‌های برگزار کردن مراسمات مختلف با توجه به نقاط جغرافیایی متنوع و همچنین رسم و رسومات خانوادگی به گونه‌ای متفاوت تقسیم بندی می‌شود. در صورتی که در آستانه برگزار کردن جشن نامزدی خود هستید و این مسأله برای شما پیش آمده است که برگزاری مراسم نامزدی با کیست در ادامه مقاله ما را همراهی نمایید تا به شما تمام موارد مربوط به این مسأله را توضیح دهیم.

برگزاری مراسم نامزدی؛ هزینه‌ای بر عهده عروس!

پس از برگزار کردن جشن خواستگاری حال نوبت به برپا داشتن مراسم نامزدی و تشریفات مخصوص به آن می‌رسد؛ از آن جهت که این مراسم نیز مانند سایر مراسمات مخارج مختلف مختص به خود را دارد در بین خانواده‌ها ممکن است این سؤال مطرح شود که هزینه برگزاری مراسم نامزدی با کیست و کدام یک از طرفین باید مخارج این جشن را پرداخت کنند. در بیشتر مناطق کشور و در فرهنگ‌های مختلف به صورت غالب هزینه برگزاری مراسم نامزدی به عهده عروس و خانواده او بوده و این مراسم به صورت عمده در منزل پدری عروس برگزار می‌گردد و در مقابل از آقا داماد انتظار می‌رود که در برگزار کردن هر چه بهتر مراسم عروسی خود نهایت تلاش را به کار گیرد و بهترین تالار عروسی و سایر تدارکات را برای آن مهیا نماید. البته با توجه به فرهنگ و سنن انجام این کار متفاوت است و در برخی از مناطق جغرافیایی و یا فرهنگ‌های خانوادگی این داماد است که هزینه برگزاری مراسم نامزدی را به عهده می‌گیرد.

آنچه که باید درباره هزینه بخش های مختلف عروسی بدانید

نحوه برگزار کردن مراسم نامزدی با توجه به سلیقه و بر حسب بودجه مورد نظر خانواده‌ها متفاوت است و آن‌ها در این مسیر تصمیم می‌گیرند که به یک مراسم نامزدی ساده و شیک بسنده کنند و یا مراسم تشریفاتی و مجللی را برای اعلام نامزدی دختر و پسر به پا کنند. به علاوه بر حسب تعداد مهمانان دعوتی می‌توانند مراسم را در خانه پدری عروس و یا در تالار برگزار نمایند؛ در صورتی که قصد ندارید برای مراسم نامزدی هزینه‌های زیادی را صرف کنید بهتر است که تعداد مهمانان خود را محدود کنید و تنها از اقوام درجه یک و بزرگان فامیل در این مراسم دعوت به عمل آورید این عمل به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید مراسم کوچک و صمیمی را در خانه داشته باشید و بدون نیاز به ریخت و پاش و هزینه‌های اضافی جشن نامزدیتان را اجرا نمایید.

مخارج جشن نامزدی به عهده کدام خانواده است

تفکیک هزینه های جشن نامزدی

از آن جا که ممکن است به دلیل تفاوت فرهنگی و آداب و رسومی مشکلاتی در بین خانواده‌ها به دلیل اختلاف در این که برگزاری مراسم نامزدی با کیست به وجود آید ما در ادامه به صورت کلی این هزینه‌ها را جداسازی کرده‌ایم. البته ناگفته نماند که به دلیل مشکلات اقتصادی و تورم و گران بودن برگزاری جشن‌ها بهتر است خانواده‌ها و عروس و داماد توقعات را خود پایین آورند تا در همان ابتدای زندگی برای این مخارج متحمل ضرر اقتصادی نشوند. در نظر داشته باشید که این مراسمات برای فرزندان شما در حال برگزاری است و به جای لج و لجبازی باید سعی کنید دست آن‌ها را بگیرید و به آن‌ها کمک کنید؛ بنابراین رسم پسندیده این است که جدای از تمام رسوم و فرهنگ هر کدام از خانواده‌ها با توجه به توان مالی خود هزینه‌های مختلفی از مراسم را به عهده گیرند تا به یکی از طرفین فشار بیشتری وارد نشود. اگر خوشبختی و شاد کامی دختر و پسر خود را در اولویت قرار دهید از اجرای شرط‌های نامعقول و ایجاد فشار زیاد بر روی خانواده طرف مقابل خودداری خواهید کرد و تنها روشی برای بهتر پیش رفتن کارها را انتخاب می‌نمایید.

هزینه‌هایی که خانواده داماد باید بپردازند

در جشن نامزدی رسم بر این است که از طرف خانواده داماد هدایای برای عروس خانوم تهیه می‌شود و در حضور جمع به او تقدیم می‌شود؛ بنابراین در شفاف سازی این مسأله که هزینه برگزاری مراسم نامزدی با کیست باید بگوییم که خانواده داماد نیز در این مورد سهیم هستند و باید مخارجی را بپردازند.

هزینه تهیه کردن هدایایی مانند شاخه نبات و قرآن مجید، لوازم آرایشی عروس، نیم ست و یا ست طلا و جواهرات و ست کیف و کفش عروس به عهده خانواده داماد است که به همراه یک عدد حلقه نامزدی برای عروس به همراه می‌آورند.

به علاوه هزینه آرایشگاه عروس و همچنین تهیه کیک نامزدی در اغلب مواقع به عهده خانواده داماد می‌باشد.

آیا مراسم نامزدی را باید عروس برگزار کند

هزینه‌‌هایی که خانواده عروس باید بپردازند

از آن جهت که از گذشته رسم بر این بوده که مراسم نامزدی در منزل پدری عروس برگزار شود این رسم تا کنون نیز پا برجای مانده است؛ گرچه زندگی در آپارتمان‌های امروزی در بیشتر مواقع امکان برگزار کردن جشن در محیط خانه را نمی‌دهد اما خانواده عروس باید مکانی مناسب مانند تالار و یا سالنی را با توجه به تعداد مهمانان و توان مالی خود برای برپا کردن جشن نامزدی اجاره نمایند.

جشن نامزدی نیز مانند سایر جشن‌ها و مراسمات نیاز به فضایی مجلل و باشکوه برای برگزار شدن دارد؛ به همین دلیل باید خانواده عروس به فکر تزئینات و دیزاین فضای داخلی منزل و یا تالار باشند و آن را مطابق با سلیقه و خواسته عروس خانوم چیدمان کنند.

تفکیک هزینه های مختلف مراسمات عروسی

در جشن نامزدی با توجه به خواسته صاحبان مراسم از مهمانان به دو روش پذیرایی صورت می‌گیرد؛ پذیرایی به صرف میوه و شیرینی و شربت و سایر مخلفات یک عصرانه مناسب و یا پذیرایی به وسیله شام؛ که در بیشتر مواقع پذیرایی با عصرانه از مهمانان صورت می‌گیرد. مخارج مربوط به تهیه کردن این اقلام نیز در اغلب مواقع به عهده خانواده عروس می‌باشد.

درباره برگزاری مراسم نامزدی بدانید

جشن نامزدی پس از برگزار کردن شدن مراسم خواستگاری و اعلام رضایت خانواده‌ها اجرا می‌شود و در آن جمعی از بزرگ‌ترهای فامیل دعوت می‌شوند و علاوه بر آشنایی درباره شرط و شروط مراسمات بعدی و نحوه و زمان برگزاری جشن عقد مشورت می‌کنند. به علاوه مواردی مانند تعیین مقدار مهریه و همچنین شیربها در این جشن انجام می‌گیرد؛ که این اقدامات با توجه به رسم و رسومات از دیرباز همواره میان ایرانیان رواج داشته است. جشن نامزدی مانند تمام جشن‌ها و مراسمات دیگر از هزینه‌های برخوردار است که این مخارج به صورت کلی شامل لباس، حلقه نامزدی، پذیرایی و تدارکات مربوط به شام، شیرینی و شربت و میوه، گل آرایی، وسایل مورد نیاز مانند ظرف و ظروف و کرایه کردن صندلی، اجاره مکانی مانند تالار در صورت برگزار نکردن جشن در خانه، هزینه آرایش و آماده سازی نیز از جمله مواردی است که در این راستا نیاز به بودجه مناسب دارد.

هزینه جشن نامزدی به عهده کدام خانواده است

در طول مراسم ازدواج جشن‌های مختلفی صورت می‌گیرد که بنابر رسم و رسومات مختلف و فرهنگ‌های متنوع هزینه‌های آن را خانواده‌ها با توجه به شرایط تقسیم بندی می‌کنند. حال ممکن است این مسأله در میان خانواده‌های عروس و داماد ایجاد شود که هزینه برگزاری مراسم نامزدی با کیست و چه کسی باید مخارج آن را بپردازد. از آن جا که پاسخ این سؤال تا حد زیادی به فرهنگ و آداب و رسوم مختلف میان اقوام بستگی دارد پاسخ دادن قطعی به آن کمی دشوار است اما در ادامه به نکاتی که سبب می‌شود بتوانید این چالش را رفع نمایید اشاره داشته باشیم.

همچنین ببینید:

نظرات

0

امتیاز دهید