تالار عروسی

آزمایش های قبل از ازدواج

تاریخ انتشار : ۶ آذر ۱۴۰۲

اشتراک گذاری

لیست آزمایش های قبل از ازدواج

با وجود تمام اهمیتی که ازدواج و تشکیل زندگی مشترک در میان ما انسان‌ها دارد اما هیچ چیز به اندازه حفظ سلامت هر دو نفر اولویت ندارد. علاوه بر این ثمره ازدواج به دنیا آمدن فرزندان سالمی است که در دامن خانواده رشد یابند و به جامعه وارد شوند؛ به همین دلیل پیش از عقد آزمایش‌هایی از زوجین گرفته می‌شود که در راستای تأمین سلامت جسمانی آن‌ها و فرزندانشان می‌باشد. آشنایی با لیست آزمایش های قبل از ازدواج به شما کمک می‌کند تا بتوانید برای انجام دادن آن‌ها آمادگی کافی داشته باشید و با اطلاعات مناسب دست به انجام این اقدام بزنید.

اهمیت انجام دادن آزمایش های قبل از ازدواج

بدون تردید لازمه ایجاد یک ازدواج سالم اطمینان از صحت و سلامت هر دو طرف می‌باشد؛ به گونه‌ای که پس از ازدواج به دلیل بیماری‌های مختلف دچار مشکل نشوند. از این رو در راستای جلوگیری از بسیاری از بیماری‌هایی که از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شوند آزمایش‌هایی از طرفین گرفته می‌شود تا اطمینان حاصل کنند که ازدواج برای آن‌ها خطرناک نیست. در واقع آزمایش های قبل از ازدواج شامل مجموعه آزمایشاتی است که به تشخیص بیماری‌هایی مانند سیفیلیس، هپاییت نوع B و C، هیومن پاپیلوما و ایدز منجر می‌شود. در آزمایش های قبل از ازدواج تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند تا سلامت زوجین و همچنین فرزندان آن‌ها را برقرار نمایند. از این رو آشنایی با لیست آزمایش های قبل از ازدواج می‌تواند به شما کمک کند تا با دید گسترده به انجام تمام موارد مورد نیاز بپردازید و از جزئی ترین نیز غافل نشوید.

آزمایش های قبل از ازدواج شامل چیست

لیست کامل آزمایش های قبل از ازدواج

در صورتی که در آستانه ازدواج هستید قبل از هر چیز لازم است آزمایشاتی را انجام دهید تا مشخص شود که شما و همسرتان سلامت جسمی و روحی کافی را برای ایجاد رابطه زناشویی دارید و در صورت تشکیل خانواده و فرزند آوری آیا احتمال ابتلای فرزند به بیمارهای خاص وجود دارد یا خیر. در واقع لیست آزمایش های قبل از ازدواج به زوجین یک اطمینان اولیه درباره سلامت جسمانی طرفین و فرزند آینده خود به دست خواهند آورد.

به علاوه آزمایش اعتیاد از طرفین انجام می‌گیرد تا مشخص گردد مواد مخدر مصرف می‌کنند یا خیر؟ این آزمایش‌ها با هدف جلوگیری از مشکلات مختلف در آینده از زوجین انجام می‌گیرد و در راستای حفظ سلامت خانواده و جامعه می‌باشند از این رو انجام دادن آن‌ها بر عموم افرادی که در آستانه ازدواج می‌باشند ضروری می‌باشد و جاری کردن خطبه عقد و تحویل سند رسمی ازدواج بدون این آزمایشات امکان پذیر نخواهد بود. در ادامه لیست آزمایش های قبل از ازدواج به صورت کامل برای شما شرح داده خواهد شد.

لیست آزمایش ها:

  • آزمایش خون برای تشخیص تالاسمی (اجباری): آزمایش مهم قبل از ازدواج است که تشخیص میدهد فرزند دچار کم خونی میشود یا خیر، این کم خونی میتواند شدید باشد و دچار مشکلات فراوانی در کودک شود.
  • آزمایش عدم اعتیاد (اجباری): اعتیاد فرد امری مهم و اجباری میباشد که از زوجین گرفته میشود.
  • آزمایش خون برای تشخصی سفلیس (اجباری): از طریق رابطه جنسی منتقل میشود و در صورت مبتلا بودن به این بیماری برای فرزند بسیار خطرناک میباشد.
  • آزمایش غربالگری ژنتیکی (اختیاری): این آزمایش مشخص میکند احتمال انتقال یک ناهنجاری ژنتیکی فرد چقدر است و معمولا پیشنهاد و تاکید میشه این آزمایش مهم را قبل از ازدواج انجام دهید.
  • آزمایش ایدز (اختیاری): آزمایش ایدز بسیار مهم میباشد که قبل از ازدواج نیاز است طرفین انجام دهند. از طریق آزمایش خون مشخص میشود که اکثرا از طریق رابطه جنسی پر خطر منتقل میشود.
  • آزمایش هپاتیت (اختیاری): عملکرد کبد را بررسی میکند و در صورت داشتن هپاتیت ممکن است به کل بدن صدمه بزند و تاثیر بگذارد.

آزمایش هایی که باید قبل از ازدواج انجام دهید

1. آزمایش خون

آزمایش خون جزء لیست آزمایش های قبل از ازدواج می‌باشد که با استفاده از آن بیماری‌هایی مانند تالاسمی، هپاتیت نوع B و C از طریق نمونه برداری از خون زوجین تشخیص داده می‌شود. در واقع در آزمایش خون به تشخیص برخی بیماری‌های خونی و وراثتی مانند تالاسمی، آنمی و هموفیلیا منجر می‌شود؛ انجام این آزمایش مهم می‌تواند به زوج‌ها کمک کند که تا از بیماری‌های خونی و وراثتی خود و طرف مقابل مطلع شوند و از ازدواج‌های با خطر بالا جلوگیری کنند و با انجام دادن این آزمایش می‌توانید از سلامت همسر خود تا حدود زیادی اطمینان حاصل کنید. در این آزمایش همچنان می‌توان به بررسی ایدز و سایر بیماری‌های خونی و عفونی پرداخت که جزء واجبات نیست اما در صورت نیاز و درخواست شما می‌تواند این موارد نیز مورد بررسی قرار گیرد.

در آزمایش خون مشخص میشود که فرد به سفلیس مبتلا است یا خیر که یک آزمایش مهم قبل از عقد در ایران میباشد این بیماری از طریق رابطه جنسی منتقل می شود، اگر مبتلا باشد قبل از ازدواج میتواند تحت درمان و در مدت کوتاه رفع شود

یکی دیگر از آزمایش های قبل ازدواج که از آزمایش خون مشخص میشود مبتلا نبودن به تالاسمی میباشد. اگر یکی از زوجین مبتلا به این تالاسمی باشد حدود پنجاه درصد احتمال به دنیا آمدن فرزند با تالاسمی ظاهرا سالم میباشد و پنجاه درصد مابقی کاملا سالم است. اما اگر هر دو زوج تالاسمی مینور داشته باشند شانس فرند تالاسمی بالاتر خواهد رفت پس این آزمایش جزو ضرورت ها میباشد.

2. آزمایش عدم اعتیاد

اعتیاد در بسیاری از مواقع آتش به زندگی زناشویی می‌زند و با دامن زدن به مشکلات مختلف سبب ایجاد اختلاف و در نهایت جدایی خواهد شد. آزمایش اعتیاد قبل از ازدواج می‌تواند تا حد زیادی در این مسیر کمک کننده باشد؛ این آزمایش نشان می‌دهد که زوجین به مواد مخدر اعتیادی دارند یا خیر؟ آزمایش اعتیاد به وسیله آزمایش ادرار انجام می‌شود و برای تشخیص صحیح و جواب درست باید حداقل 72 ساعت قبل از انجام آن داروهای مسکن و کدوئین دار مصرف نکرده باشید. در صورت مصرف هر گونه داروی مسکن قبل از انجام آزمایش اعتیاد آن را به اطلاع مسئول مربوطه برسانید تا دچار اشکال در نتیجه آزمایش نشوید.

مشاوره لازم برای سلامت زوجین قبل از عقد

3. آزمایش بیماری سفلیس

آزمایش VDRL برای بررسی سلامت افراد از بیماری سفلیس که یک نوع بیماری مقاربتی عفونی می‌باشد انجام می‌شود؛ انجام دادن این آزمایش برای مردان ضروری می‌باشد. افراد مبتلا به این بیماری ممکن است سال‌ها بدون هیچ علائمی آن را در بدن خود داشته باشند؛ راه انتقال این بیماری نیز رابطه جنسی می‌باشد؛ اما از طریق تماس مستقیم پوستی و همچنین زخم باز نیز منتقل می‌شود. همچنین بیماری سفلیس می‌تواند از طریق مادر در زمان بارداری به جنین نیز انتقال پیدا کند. وجود آزمایش تشخیص بیماری سفلیس در لیست آزمایش های قبل از ازدواج سبب می‌شود که افراد مبتلا به راحتی شناسایی شوند و مراحل درمان خود را پیش از ازدواج شروع نمایند و از طریق سلامت افراد جامعه و نسل آینده بشر تا حدود زیادی برقرار گردد.

4. آزمایش ایدز و سایر

آزمایش تشخیص بیماری ایدز یکی از مهمترین مواردی است که باید در لیست آزمایش های قبل از ازدواج گنجانده شود؛ این آزمایش به منظور تشخیص وجود ویرویس HIV در بدن  زوجین صورت می‌گیرد و نتیجه آن می‌تواند از انتقال این بیماری خطرناک در میان افراد جامعه جلوگیری به عمل آورد. در صورت ابتلای هر کدام از زوجین به این بیماری راه‌های جلوگیری از انتقال آن به صورت کامل به آن‌ها اطلاع داده می‌شود تا افراد بدون داشتن آگاهی کافی به رابطه جنسی و انتقال این بیماری منجر نشوند.

لیست آزمایش هایی که باید قبل از عقد انجام دهید

5. تزریق واکسن کزار برای خانوم‌ها

واکسن کزار به صورت معمول هر ده سال یک بار باید تزریق شود؛ بهتر است که بانوان قبل از ازدواج واکسن کزار را تزریق نمایند تا از این طریق از مرگ نوزدانی بر اثر بیماری کزار جلوگیری شود. در صورتی که کمتر از ده سال از تزریق آخرین واکسن کزار گذشته باشد لازم به تزریق مجدد آن قبل از عقد وجود ندارد.کلاس های آموزشی قبل از عقد

مراحل انجام آزمایشات پیش از ازدواج

برای انجام آزمایش های قبل از ازدواج در ابتدا باید به محضر و دفترخانه رسمی ازدواج مراجعه کنید و در آن جا با کسب یک گواهی از محضر مربوطه به یک آزمایشگاه معتبر مراجعه نمایید. پس از انجام آزمایش‌های مربوطه شما باید نتیجه آزمایش را به محضر جهت انجام مراحل قانونی و کارهای اداری تحویل دهید. از آن جهت که در روزهای مانده به مراسم ممکن است نگرانی و استرس زیادی از بابت انجام به موقع کارها و اجرای تدارکات داشته باشید بهتر است از قبل اقدام به انجام آزمایشات پیش از ازدواج نمایید. به علاوه این بازه زمانی می‌تواند به شما کمک کند تا در صورت بروز هر گونه مشکل مانند فقر آهن و نیاز به مصرف دارو نسبت به رفع آن اقدامات لازم را انجام دهید.

نظرات

0

امتیاز دهید