تالار عروسی

آداب و رسوم ازدواج و عروسی در ترکیه

تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۲

اشتراک گذاری

اداب و رسوم ازدواج در ترکیه

یکی از ایده‌های هیجان‌انگیز برای مراسم عروسی برگزاری آن در کشورهای خارجی اطراف ایران مانند امارات و ترکیه است. بسیاری از افراد این ایده را جذاب می‌دانند و دوست دارند یک جشن عروسی خاص‌ را برگزار کنند. به ویژه افرادی که با فردی اهل آن کشور قصد ازدواج دارند و می‌خواهند مراسم عروسی یا نامزدی در ترکیه نیز داشته باشند.
از این رو تصمیم گرفتیم در این مقاله آداب و رسوم ازدواج و عروسی در ترکیه را به شما توضیح هیم. البته این محتوا تنها مربوط به افراد ایرانی نیست که می‌خواهند آنجا مراسم داشته باشند. بلکه به طور کلی سنت ازدواج در ترکیه برای ترک‌ها را شامل می‌شود. طبیعتاً برگزاری مراسم در هر جایی آداب مخصوص خود را دارد و ترکیه نیز از این قاعده مستثنی نیست.
ممکن است شما جزو آن دسته افرادی باشید که بخواهید در مورد آداب و رسوم این کشور در ارتباط با ازدواج بدانید. ایرانیان زیادی نیز در ترکیه زندگی می‌کنند و اقدام به گرفتن جشن عروسی در ترکیه کرده‌اند. جدا از این که هر کشوری آدابی دارد هر یک از مناطق ترکیه نیز سنت مخصوص خود را دارند. با ما همراه باشید تا با سنت ازدواج در ترکیه آشنا شوید.

چطور مهمانان را به مراسم دعوت می کنند؟

ما در ایران برای دعوت کردن مهمانان، برای آنان کارت دعوت می‌فرستیم و گاهی با برخی از آنها جداگانه تماس می‌گیریم. در ترکیه به ویژه در منطقه آناتولی نیز کارت دعوت را برای اقوام و دوستان خود می‌فرستند. گاهی نیز هدیه‌ای مانند قاشق چوبی، حوله، صابون و… را برای دعوت‌شدگان ارسال می‌کنند. این روش نیز جزو آداب و رسوم ازدواج و عروسی در ترکیه به خصوص آناتولی است.

نوشتن اسم دوستان درون کفش عروس

یکی از کارهای جالبی که دوستان عروس انجام می‌دهند نوشتن نام خود، درون کفش عروسی است. شاید سؤال پیش بیاید چرا این کار را انجام می‌دهند؟ این باور و افسانه جالب وجود دارد که اگر نام هر یک از دوستان در پایان مراسم از روی کفش پاک شود، آن شخص زودتر ازدواج می‌کند.

نوشتن اسم داخل کفش

ازدواج سنتی یا مدرن در ترکیه

ازدواج در ترکیه نیز مانند ازدواج در ایران به هر دو روش سنتی و مدرن انجام می‌شود. در روش سنتی پدر و مادرها وظیفه برنامه‌ریزی عروسی و انتخاب فرد مناسب را بر عهده می‌گیرند. برای مثال مادر پسر، دنبال همسر مناسب برای پسرش می‌گردد و به خانه دختر می‌رود. اگر دختر و خانواده او مشکلی با این ازدواج نداشته باشند با یکدیگر به توافق می‌رسند.
لازم به ذکر است که تنها حدود ۲۰ درصد عروسی‌ها در ترکیه به این روش انجام می‌شود. نوع دیگر ازدواج همان سبک مدرن است که امروزه رایج است. در این حالت، دختر و پسر خودشان با یکدیگر آشنا شده و تصمیم به ازدواج می‌گیرند. سپس به خانواده‌ها اطلاع می‌دهند و برای عروسی برنامه‌ریزی می‌کنند. به طور کلی مراسم نامزدی در خانه عروس است و داماد به همراه خانواده به خانه عروس می‌روند.

مطلب مرتبط: تالار عروسی

جهیزیه را چه کسی می‌دهد؟

شاید این سؤال ذهن شما را درگیر کند که چه کسی مسئول آماده کردن جهیزیه است؟ این کار را خانواده داماد انجام می‌دهد یا خانواده عروس؟ آیا عروس یا داماد، شخصاً یا به کمک یکدیگر جهیزیه را تهیه می‌کنند؟ در جواب به این سؤال باید گفت که بخشی از جهیزیه از سمت دختر و بخشی از آن سمت داماد و خانواده او تأمین می‌شود.
پس متوجه شدیم خرید جهیزیه مانند ایران نیز بخشی از اداب و رسوم ازدواج و عروسی در ترکیه محسوب می‌شود. اصولاً خرید وسایلی را که مربوط به اتاق خواب است و بخشی دیگر از وسایل را خانواده عروس بر عهده می‌گیرد. از طرف دیگر لوازمی مانند یخچال و گاز را داماد تهیه می‌کند. بنابراین این کار، با مشارکت هر دو خانواده انجام می‌شود.

مراسم خواستگاری در ترکیه چگونه است؟

در فرهنگ ایرانی دختران زمان خواستگاری چای می‌آورند. در ترکیه نیز اتفاق مشابهی رقم می‌خورد با این تفاوت که آنها قهوه ترک آماده می‌کنند. یک نکته جالب در مورد آن، این است که عروس داخل فنجان قهوه داماد نمک یا فلفل اضافه می‌کند و اگر داماد حین خوردن آن نباید ابراز ناراحتی یا اخم کند. در واقع این کار برای سنجیدن صبر داماد انجام می‌شود.
نکته دوم در مورد در دست نگه داشتن یا گذاشتن فنجان قهوه روی میز است که هر کدام معنای متفاوتی را می‌رساند. اگر فنجان قهوه را خانواده داماد روی میز بگذارند یعنی هنگام صحبت با خانواده عروس با هم به توافق رسیده‌اند. اما اگر فنجان قهوه را در دست خود نگه دارند یعنی همچنان نیاز به صحبت و گفت‌وگوی بیشتر برای رسیدن به توافق دارند.
در خواستگاری که از جمله آداب ازدواج و عروسی در ترکیه است خانواده عروس و داماد بعد از به توافق رسیدن قول و قرارهای لازم را می‌گذارند. برخی خانواده‌ها در همان روز خواستگاری مراسم نامزدی را نیز انجام می‌دهند و برخی دیگر نیز روز جداگانه‌ای را برای این مراسم ترتیب می‌دهند.

داماد قبل از عروسی نباید همسرش را در لباس عروس ببیند

یکی از رسومات جالب در عروسی به سبک ترکیه‌ای این است که داماد شگون ندارد که قبل از مراسم عروسی، عروس را ببیند. بعد از آن که عروس به آرایشگاه رفت و آماده شد داماد با ماشین تزئین شده با گل، همراه دوستان یا آشنایان خود و تعدادی نوازنده دنبال عروس می‌رود.
همچنین رسم جالب و متفاوت دیگری نیز وجود دارد که داماد هنگام رفتن به خانه عروس و تحویل او برای بردن به آرایشگاه یا جای دیگر، باید چندین بار در بزند تا به روی او باز کنند. این کار یک نوع شوخی است و در واقع داماد برای گرفتن عروس دارد تلاش می‌کند. بعد از آن که وارد خانه شد اگر کودک یا کودکانی قبل از عروس به استقبال او بیایند باید با شیرینی و شاباش پذیرای آنها باشد.

همراهی عروس با موسیقی و پایکوبی

بعد از آن که داماد وارد خانه عروس می‌شود برای آن که عروس از خانه بیرون بیاید رقص و پایکوبی می‌کنند. از جمله آداب و رسوم ازدواج و عروسی در ترکیه این است که در این زمان پدر یا برادر عروس، او را به طرف داماد همراهی می‌کنند و برای او دعای نیک‌بختی می‌کنند. در این دعا از خداوند می‌خواهند تا عروس، خوش‌قدم باشد و برکت و اقبال را همراه خود ببرد.
یکی از رسوم باقی‌مانده از دوره عثمانی تاکنون، باین است که پدر یا برادر عروس، کمربند قرمزی به کمر او می‌بندند که در واقع نمادی از بلوغ محسوب می‌شود. همانند ایرانیان که نقل و نبات بالای سر عروس می‌پاشند مردم ترکیه نیز به همین روش اما گندم و سکه می‌ریزند. باوری وجود دارد که اگر کسی آنها را جمع کند و در کیف خود نگه دارد در طی آن سال ثروت به دست می‌آورد.

مطلب مرتبط: باغ تالار تهران

رقص و پایکوبی

چه مدارکی برای ازدواج در ترکیه لازم است؟

طبیعی است که برای ازدواج نیاز است مدارک آن را داشته باشید. اما این مدارک برای هر فرد با توجه به شرایطی که دارد متفاوت است. اگر جزو اتباع ترکیه باشید نیاز به کیملیک ترکیه، ۵ عکس بیومتریک و برگه سلامت از دکتر خانواده دارید. اما اگر جزو دسته افراد اتباع خارجی برای ازدواج در ترکیه هستید به مدارک زیر نیاز دارید:

  • داشتن ترجمه رسمی پاسپورت که اداره نوتر آن را تأیید کرده باشد.
  • یک فوتوکپی از کیملیک یا برگه اقامت در ترکیه را در دست داشته باشید.
  • لازم است که برگه تولد و تجرد را از اداره کنسول‌گری اتباع خارجی در ترکیه داشته باشید.
  • همانند مدارک تبعه ترکیه، برگه سلامت از دکتر خانواده یا saglic ocagi را داشته باشید.

رسم درست کردن مانتی

در یکی از شهرهای ترکیه به اسم کایسری رسمی مبنی بر درست کردن مانتی در هنگام ازدواج وجود دارد. این کار یکی از آداب و رسوم ازدواج و عروسی در ترکیه است که همه جای آن رواج ندارد. در این رسم مهم است که عروس بتواند مانتی‌ها را به گونه‌ای درست کند که در عین زیبایی ۴۰ عدد از آن، داخل یک قاشق جای بگیرد.

رقص سنتی ترکی در مراسم عروسی

نوبتی هم که باشد نوبت رقص ترکی است. رقص ترکی همواره جزو رقص‌های زیبا بوده است که در مجالس مختلف این رقص اجرا می‌شود. این رقص در ترکیه در واقع نمادی از شجاعت و احترام است. نام دیگر رقص سنتی ترکیه زیبک یا هارماندالی است که اسم زیبک از نام قومی جنگجو گرفته شده است. رقص زیبک در دو نوع ملودی آرام و تند انجام می‌شود.
اگر عروس و داماد رقص آرام را انتخاب کنند مقدمه آن را داماد شروع می‌کند و پیش از آن که رقص شروع شود با ریتم اصلی راه می‌رود.

رقص ترکی در عروسی

مراسم حنابندان در عروسی ترکیه

اگر تمام مطالب بالا را خوانده باشید متوجه می‌شوید شباهت زیادی بین عروسی ایرانی و عروسی ترکی وجود دارد. بسیاری از آدابی که در عروسی مردم این کشور اجرا می‌شود در عروسی ایرانی نیز برگزار می‌شود. از جمله رسوم مشابه با ایران مراسم حنابندان است. اگرچه امروزه عده کمتری این مراسم را برگزار می‌کنند.
اما همچنان افرادی هستند که به داشتن این مراسم اهمیت می‌دهند و اصرار می‌ورزند. این رسم در ترکیه سه روز قبل از مراسم عروسی است. در این مراسم، عروس با یک روبنده قرمز می‌آید و لباسی را که بر تن می‌کند نیز رنگ قرمز یا بنفش دارد. از دیگر آداب و رسوم ازدواج و عروسی در ترکیه این است که مادر داماد در حنابندان با حنا به استقبال عروس می‌آید.
سپس سکه‌ای را در دستان عروس قرار می‌دهد و با حنا روی آن را می‌پوشاند. در این مراسم مهمانان آواز می‌خوانند و شادی می‌کنند و این روز را جشن می‌گیرند. گاهی ممکن است آواز غمگین را نیز به نشانه این که عروس خانه پدری را ترک می‌کند بخوانند.

غذای مخصوص عروسی در ترکیه

هر کشوری می‌تواند غذای مخصوص خود را برای شب عروسی داشته باشد. برای مثال در ایران، کباب یا مرغ، پایه ثابت غذاهای عروسی محسوب می‌شود. در کشور ترکیه نیز غذای مخصوصی برای شب عروسی وجود دارد که نام آن کشکک است. این غذا هم در مراسم عروسی و هم در اعیاد مذهبی درست می‌شود. کشکک نوعی خوزشت است که داخل آن، جوی آسیاب، مرغ و… می‌ریزند.
این غذا یکی از میراث فرهنگی ترکیه است که در یونسکو نیز ثبت شده است. کشکک که یک غذای تشریفاتی است در دیگ بزرگی روی آتش، به نام کازان آماده می‌شود. علاوه بر این غذا، غذاهای دیگری مانند پلو با گوشت، بامیه، بورک و… نیز در مراسم عروسی ترکیه‌ سرو می‌شود.

غذای کشکک

 

ما در این مقاله سعی کردیم آداب و رسوم ازدواج و عروسی در ترکیه را به شما توضیح دهیم. همانطور که متوجه شدید هنوز بسیاری از سنن قدیمی در ترکیه در جشن عروسی وجود دارد. در این کشور نیز مانند کشور ما ایران، به حفظ آیین خود اهمیت زیادی می‌دهند. البته که عروسی‌های مدرن زیادی نیز وجود دارد که ممکن است این سنت‌ها به طور کامل یا اصلاً در آن رعایت نشود.
روش‌های مختلفی برای برگزاری مراسم عروسی مانند هر جای دیگر دنیا در ترکیه نیز وجود دارد که ما بخشی از آن را به شما توضیح دادیم. امیدواریم خواندن این مقاله در درک سنت ازدواج در ترکیه به شما کمک کند.

نظرات

0

امتیاز دهید