تالار عروسی

برگزاری مراسم عقد در روزهای ایرانی باستانی

تاریخ انتشار : ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲

اشتراک گذاری

یکی از فاکتورهایی که قبل از مراسم عروسی به آن توجه می‌کنند تعیین زمان مناسب تاریخ عروسی است. اکثر افراد دوست دارند تاریخ خوبی را برای این کار انتخاب کنند تا برای همیشه خاطره‌انگیز و ماندگار ‌باشد. یکی از کارهای جذابی که می‌توان انجام داد برگزاری مراسم عقد در روزهای ایرانی باستانی است. این ایده در عین متفاوت بودن می‌تواند مورد پسند عده زیادی واقع شود.
روزهای تاریخی زیادی هستند که شما می‌توانید از بین آنها یک مورد را انتخاب کنید. این ایده به هر چه بیشتر خاص شدن مراسم شما نیز کمک می‌کند. برخی افراد انتخاب این روزها را به عنوان روز عروسی خوش‌یمن می‌دانند. برخی دیگر نیز به دلیل علاقه ویژه‌ای که به تاریخ ایران باستان دارند این کار را انجام می‌دهند.
اما فارغ از تمام این مسائل، این ایده که جشن خود را در این اعیاد باستانی برگزار کنید حال و هوای متفاوت‌تری دارد و بیشتر در ذهن‌ها می‌ماند. ما در این مقاله روزها و اعیادی را که می‌توانید برای تاریخ عروسی خود انتخاب کنید به شما می‌گوییم و در مورد آن نیز توضیح می‌دهیم.

همچنین می توانید از سالن عقد و محضر عقد دیدن نمایید.

برگزاری مراسم در جشن فرورگان

یکی از مهم‌ترین جشن‌های ایران باستان، جشن فرورگان است. نوزدهمین روز از ماه در ایران باستان فروردین نام داشت. در واقع این مراسم به عنوان جشنی برای بزرگداشت درگذشتگان بود. در این روز مردم به آرامستان می‌روند و عید نوروز را در کنار مزار از دست رفتگان، سپری می‌کنند و جشن می‌گیرند.
از جمله کارهایی که در این روز انجام می‌دادند روشن کردن آتش و عود بر سر مزار بود. برای برگزاری مراسم عقد در روزهای ایرانی باستانی می‌توانید جشن فرورگان را انتخاب کنید.

برگزاری مراسم عقد در جشن اردیبهشتگان

اگر اطلاعی از تقویم اوستایی داشته باشید حتماً می‌دانید که سومین روز از هر ماه، روز اردیبهشت نام دارد. جشن اردیبهشتگان با نام گلستان جشن نیز شناخته می‌شود. در این جشن، به دلیل هم‌زمانی با ماه اردیبهشت و سرسبزی، از گل‌های زیادی استفاده می‌کردند. برای برگزاری این مراسم، آتشی برپا، لباس سفید به تن و رقص و پایکوبی می‌کردند.

جشن اردیبهشتگان

تاریخ عقد در جشن خردادگان

یکی دیگر از جشن‌های ایران باستان، خردادگان است که در روز ششم ماه خرداد برگزار می‌شود. این جشن که بر مبنای تقدس‌گرایی آب برگزار می‌شود آیینی برای نکوداشت اهورامزدا نیز بوده است. در این روز مردم به دریاها و رودها و دریاچه‌ها می‌رفتند و نیایش می‌کردند. همچنین آنها تن خود را در آب جاری می‌شستند و شادی می‌کردند.
گل سوسن نیز نمادی از این جشن است که شما نیز می‌توانید در صورت برگزاری مراسم عروسی خود در این روز، به طور نمادین از این گل نیز استفاده کنید.

در جشن تیرگان

یکی دیگر از جشن‌های باستانی در فصل تابستان، سیزدهم تیر است. برخی افراد فلسفه وجود این جشن را مربوط به زمانی می‌دانند که آرش کمان‌گیر تیر از کمان رها کرد و مرز ایران و توران مشخص شد. اما برخی دیگر یک روایت دیگر را مطرح می‌کنند که مربوط به روز نبرد فرشته باران یا تیشتر با دیو خشک‌سالی (اپوش) است.
در این نبرد اهورامزدا به یاری تیشتر می‌آید و اپوش را شکست می‌دهد. این روز می‌تواند روز خوش‌یمنی برای برگزاری مراسم عقد در روزهای ایرانی باستانی باشد.

در جشن امردادگان

یکی دیگر از جشن‌های زیبای ایران باستان، جشن امردادگان است که به عنوان گرامیداشتی برای فرشته نگهبان و نگهدارنده گیاهان برگزار می‌شده است. در این جشن ایرانیان باستان به دشت می‌رفتند و در کنار چشمه‌ها رقص و پایکوبی می‌کردند. لازم به ذکر است که این مراسم در هفتم مرداد ماه برگزار می‌شود.
آمرداد به معنای زندگی است و مرداد معنای نیستی دارد. مردادگان که امروزه به کار می‌رود نیز خلاصه آمردادگان است. گل زنبق به عنوان نمادی بود که در این مراسم استفاده می‌کردند.

در جشن شهریورگان

این مراسم که در چهار شهریور برگزار می‌شود از جمله جشن‌های ایران باستان است. این روز به عنوان آذرجشن نیز شناخته می‌شود و مصادف با روز پایکوبی کشاورزان، سالگرد مرگ مانی و تولد داراب است. در زبان اوستایی واژه خشترور همان شهریور است که به معنای سرزمین رؤیایی است. در این روز ایرانیان نزد شاهان رفته و رقص و پایکوبی می‌کردند.
در این روز مردم دور هم جمع می‌شدند و غذای خود را با نیازمندان تقسیم می‌کردند. آتش روشن کرده و سوارکاری می‌کردند. این روز به عنوان آیینی برای نکوداشت ایزد نگهبان قدرت است. این ایزد، حمایت‌گر پادشاهان عادل و افراد مظلوم است. این ایزد که نام آن امشاسپند است از جهان در برابر اهریمن محافظت می‌کند.
شما می‌توانید برای برگزاری مراسم عقد در روزهای ایرانی باستانی، شهریورگان را انتخاب کنید.

انتخاب روز مهرگان برای تاریخ عقد

این جشن در ایران باستان در تاریخ شانزدهم مهرماه برگزار می‌شود. برخی روایت‌ها حاکی از این است که در گذشته، مهرگان زمان شروع سال جدید بوده است. فلسفه این روز در ایران باستان، قیام کاوه آهنگر است که در نهایت بر ضحاک نیز پیروز می‌شود. نام این روز از الهه مهر یا میترا گرفته شده که نمادی از نیکی و راستی است.
در این روز ایرانیان خانه‌ها را آب و جارو می‌کردند و به یکدیگر هدیه می‌دادند، موسیقی می‌نواختند و شعر می‌خواندند. همچنین سفره‌ای کنار آتش پهن می‌کردند و انواع خوراکی مانند شربت، آجیل، گلاب و میوه می‌گذاشتند.
برگزاری عروسی در این تاریخ می‌تواند بسیار خوشایند باشد.

جشن مهرگان

جشن آبانگاه برای مراسم عقد یا عروسی

یکی دیگر از روزهای ایران باستان که در نکوداشت آناهید (بانوی آب) است دهم آبان است. زمان جنگ ایران و توران، افراسیاب دستور می‌دهد کاریزها را ویران کنند. زو که پسر شاه تهماسب است بر افراسیاب پیروز می‌شود کاریزها بازسازی می‌شوند. دس از پایان این جنگ خشک‌سالی تمام می‌شود و باران بسیاری می‌بارد.
به همین جهت این روز را در گذشته گرامی می‌داشتند و ارزش زیادی برای آب، قائل می‌شدند. لازم به ذکر است که کلمه آبان نیز جمع آب است. در این جشن، مردم اوستا می‌خواندند و نیایش می‌کردند و لباس سفید بر تن کرده در کنار رودها به شادمانی می‌پرداختند.

برگزاری مراسم در جشن آذرگان

این جشن نیز یکی از جشن‌های ایران باستان است که در نه آذر و برای آذر اهورایی برگزار می‌شود. در دیت زردشتی آذر اهورایی گشایش‌بخش است. شما می‌توانید برای برگزاری مراسم در روزهای تاریخی ایران باستان، این روز زیبا را انتخاب کنید. در گذشته در این روز، ایرانیان به اتشگاه‌ها می‌رفتند و آتش روشن می‌کردند.
نیایشی در خرده اوستا به نام آتش نیایش وجود دارد که در این جشن خوانده می‌شد.

عقد و عروسی در روز جشن دیگان

جشن دیگان، اولین روز از ماه دی است که در گذشته نام این ماه، خور ماه یا خوره روز بود. یکم دی ماه که در ایران باستان مصادف با تولد خورشید است گاهی در طول تاریخ، آن را به عنوان آغاز سال نو جشن می‌گرفتند. یک نکته جالب در مورد این جشن، آن است که دستور دادن، جنگ، شکار و خون‌ریزی در این روز ممنوع بود.
مردم لباس ساده به تن کرده و شادی می‌کردند. همچنین در این ماه زمستانی جشن دیگری به نام سیر سور برگزار می‌شد که با هدف دور کردن دیوها بود.

در جشن بهمنگان

این جشن که با نام بهمنجه نیز شناخته می‌شود در تاریخ دوم بهمن و در ستایش وهومن که الهه اهورامزدا است برگزار می‌شود. در آیین زرتشتی این الهه محافظت از حیوانات و چهارپایان را بر عهده داشت. در این روز خوردن گوشت حیوانات و کشتن آنها جایز نبود. در این روز به خصوص، افراد لباس سفید بر تن می‌کردند و جشن می‌گرفتند.
گل یاسمن و خروس از جمله نمادهای این این جشن است.

در روز سپندارمزگان

یکی دیگر از جشن‌های ایران باستان در پنجم اسفند، جشن سپندارمزگان بود که در ستایش الهه بانوان نیکوکار برگزار می‌شد. در این روز خاص، مردان برای ترکیم زنان خود، برای آنها هدیه می‌گرفتند. برای برگزاری مراسم عقد در روزهای ایرانی باستانی، جشن اسفندان نیز روز مناسبی می‌باشد.
چرا که این روز به نام روز عشق نیز شناخته می‌شود و مظهر مهر و محبت و عشق است. امشاسپند سپندارمز که به عنوان الهه باروری شناخته می‌شود نمادی از پاکی است. در این روز، زنان لباس‌های مجلل می‌پوشیدند و در منزل فرمان‌روایی می‌کردند.

جشن سپندارمذگان

جشن نوسره

یکی از جشن‌های مردم زرتشتی در ایران باستان جشن نوسره است که قبل از جشن سده برگزار می‌شود. این جشن در روز سی و پنجم از ماه زمستان است که مردم در آن روز، آتش را روشن می‌کردند. در واقع آنها با روشن نمودن آتش، نور و گرما را پاس می‌داشتند و جایگزین تاریکی می‌کردند. ایرانیان در این روز دعا می‌خواندند و نیایش می‌کردند.

جشن سده در ایران باستان

در نهایت به جشن سده می‌رسیم که در ده بهمن برگزار می‌شود. در این روز که جشن آتش یا زمستان نیز نامیده می‌شود زرتشتیان آتش روشن می‌کنند و بزرگی و قدرت اهورامزدا را گرامی می‌دارند. ایرانیان باستان، در ماه دی و بهمن برای دور کردن اهریمن، دعا و نیایش می‌کردند.
در برخی روایت‌ها علت نام‌گذاری این جشن به نام سده را این می‌دانند که ۱۰۰ روز تا زمان برداشت غلات از این تاریخ وجود دارد. اما برخی تاریخ‌شناسان بر این باور هستند که ارتباطی بین نام آن و این موضوع وجود ندارد. اگر بهزبان اوستایی رجوع کنیم معنای سده طلوع خورشید است. شما می‌توانید برای برگزاری مراسم عقد در روزهای ایرانی باستانی جشن سده را انتخاب کنید.

مراسم عقد یا عروسی در عید نوروز

اگر هیچ کدام از مراسم‌های بالا را نشناسیم اما با این جشن بزرگ و مهم، به خوبی آشنا هستیم. روزی که مفهوم دوباره زنده شدن و دوباره رشد کردن دارد. از گذشته ایرانیان این روز را به عنوان آغاز سال نو و نکو جشن می‌گرفتند. در این آیین، که همه اقوام و دوستان دور هم جمع می‌شوند و دشمنی‌ها و غم را کنار می‌گذارند. در دین زرتشتی این روز بزرگ را روز تولد پیامبر خود می‌دانستند.
در این جشن سفره هفت‌سین برپا می‌کنند، عیدی می‌دهند و به بازدید اقوام می‌روند. عید نوروز که سرشار از حس سرزندگی و شروع دوباره است می‌تواند تاریخ خوش‌یمنی برای عروسی شما باشد.

جشن نوروز

 

مراسم‌ها و جشن‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید آنها را به عنوان تاریخ عروسی خود انتخاب کنید. این جشن‌ها که هر کدام نمادی از پاکی، فروتنی، نیکوکاری، زندگی و تمام ويژگی‌های خوب بودند می‌توانند زمان مناسبی برای عروسی شما باشد. شما علاوه بر آن که جشن عروسی خود را به زیبایی به یاد می‌آورید می‌توانید این آیین‌های زیبا را نیز یادآوری کنید که پیامی از نیک‌فرجامی و اتفاقات خوب می‌دهد.
اگر این مقاله را دوست داشتید می‌توانید با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

نظرات

0

امتیاز دهید