تالار عروسی

دانستنیهای قبل و بعد ازدواج، دوران نامزدی، دوران خواستگاری

تاریخ انتشار : ۲۷ تیر ۱۴۰۱

اشتراک گذاری

دانستنی های ازدواج

ازدواج فرآیندی پیچیده است که امروزه به دلیل تفاوت‌ها و اختلافات فرهنگی، باید برای آن زمان بیشتری را صرف کرد. از جهت اینکه دختر و پسر بیشتر با هم دیگر وقت بگذرانند و البته خانواده‌هایشان نیز بیشتر هم دیگر را بشناسند. هر چقدر رفت و آمد‌ها بیشتر شود، احتمالاً شناخت خانواده‌ها نیز نسبت به یکدیگر بیشتر می‌شود. در این مقاله به دانستنی‌های قبل و بعد ازدواج، دوران نامزدی، دوران خواستگاری پرداخته‌ایم. ‌امیدواریم مطلب مفیدی برای شما باشد.
امروزه ازدواج به دو صورت سنتی و مدرن انجام می‌شود. بعضی خانواده‌ها با معرفی دوستان و آشنایان به یکدیگر وصل می‌شوند و برای جوان‌های مجرد خود آستین بالا می‌زنند. بعضی از خانوداه‌ها نیز امر ازدواج را در دست جوانان خود گذاشته‌اند تا بر اساس سلیقه خود فرد مورد نظر را انتخاب کنند. البته در ازدواج مدرن بعد از انتخاب فرد، باید از فیلتر‌ها و معیار‌های خانواده‌ها نیز عبور کند. با توجه به اهمیت موضوع، باید یک تصمیم عاقلانه در این زمینه گرفته شود.

مراسم عقد

دانستنی های قبل و بعد ازدواج

یکی از مهم‌ترین مراسم‌هایی که شروع آشنایی خانواده‌ها می‌باشد، مراسم خواستگاری است. در این مراسم داماد آینده به همراه دسته گل، شیرینی و با همراهی خانواده خود به منزل خانواده عروس ‌می‌روند. در این جلسه باید سؤالات اساسی و مهم مطرح شود. در ادامه چند سؤال مهم را بررسی خواهیم کرد.

  • خودتان را معرفی کنید و درباره (سن، تحصیلات، شغل، تعداد فرزندان خانواده، وضعیت پدر و مادر، خواهر و برادر‌ها، این که چندمین فرزند خانواده هستید ) توضیح دهید.
  • چرا تصمیم به ازدواج گرفتید؟ آیا خواست خانواده، فشار فرهنگی بوده است یا بر اساس نیاز شخصی برای آن اقدام کرده اید.
  • هدفتان شما در زندگی چیست؟ برای آینده خود چه اهداف فردی‌ای دارید؟ آیا تصمیم دارید در کسب و کار خود موفق شوید؟ آیا قرار است اقدام به مهاجرت کنید؟ آیا در زمینه ورزشی برنامه خاصی دارید؟
  • خانواده طرف مقابل چقدر برای شما مهم است؟ تا چه اندازه مایل به برقراری ارتباط با خانواده‌ی همسرتان هستید؟
    بعد از چندین جلسه که خانواده‌ها رفت و آمد می‌کنند و همچنین رفت و آمد‌هایی که دختر و پسر دارند، مثلاً در جا‌های مختلفی مثل پارک، کافه، رستوران و مکان‌های دیگر قرار می‌گذارند و در رابطه با خودشان و علایقشان حرف می‌زنندمی رسیم به یک مراسم دیگر که در ادامه مباحث دانستنی‌های قبل و بعد ازدواج، دوران نامزدی، دوران خواستگاری به آن خواهیم پرداخت.
    بعد از توافقات اولیه دختر و پسر و خانواده‌هایشان مراسمی با عنوان بله برون برگزار می‌شود.

مراسم بله برون

این مراسم قبل از رسیدن مراسم عقد برگزار می‌شود. بله برون با میزبانی، خانواده عروس است. اگر رسم است که در مراسم بله برون، خانواده‌های نزدیک داماد و عروس، کنار هم جمع می‌شوند. بهتر است از دعوت دوست و اقوام دور خود پرهیز کنید زیرا که مسائلی مهم و خصوصی بین شما پیش می‌آید و در توافقات خود نباید افراد درجه دوم دخالت داشته باشند. در بله برون معارفه‌ای انجام می‌شود که خانواده داماد معمولاً شروع‌کننده این معارفه است.

بعد از گفت و گو‌های اولیه زمان می‌رسد به گفت و گو در رابطه با میزان مهریه، شغل داماد، میزان درآمد و محل زندگی عروس و داماد.
مراسم بله برون در هر خانواده متفاوت است و بستگی به سطح فرهنگ و آداب‌و‌رسوم آن خانواده دارد. به همین دلیل، برای اطلاع از تمام موضوعاتی که گفته می‌شود، رسوم خانوادگی خودتان را بررسی کنید.

مراسم‌های مهم قبل و بعد از ازدواج

با توجه به اهیمت بله برون مسائل دیگری نیز در آن مطرح است مثلاً میزان دقیق مهریه مشخص می‌شود. البته در بعضی از خانواده‌ها درباره جهیزیه عروس نیز صحبت می‌شود. وضعیت شغلی داماد و وضعیت مالی داماد بررسی می‌شود. این بخش برای پدر عروس از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا که قرار است با پشتوانه مالی داماد زندگی زوجین آغاز شود.اگر رسم شیربها وجود داشته‌باشد، میزان آن را اعلام می‌کنند و خانواده‌ها باهم توافق می‌کنند. در این مراسم، از همه مهم‌تر آنکه شروط ضمن عقد مدنظر عروس و داماد باشد، عنوان می‌شود تا درمورد آن توافق شود.

از خواستگاری تا ازدواج

یک سری مباحث مهم دیگر نیز در این مراسم کاملاً خصوصی وجو دارد. مانند تعیین زمان عقد، عروسی و البته نحوه و سبک برگزاری عروسی و مراسم‌ها در بین صحبت‌ها خواهد بود. خانواده‌ها، رسوم مخصوص به خود را دارند و آن‌ها را با خانواده مقابل مطرح می‌کنند. می‌توان گفته همه مراحل بعدی ازدواج، تحت شعاع مراسم بله برون است؛ پس با فراغ بال و با صداقت تمام‌ایده‌های ذهنی، مشکلات، مسائل و ابهامات خود را مطرح کنید. تا به این قسمت دانستنی‌های قبل و بعد ازدواج، دوران نامزدی، دوران خواستگاری تا حدودی مطرح شد. با ما همراه باشید تا به دیگر مراسم‌های مهم قبل و بعد از ازدواج بپردازیم.

مراسم عقد و عروسی

مهم‌ترین و اصلی‌ترین مراسم، برای خانم و آقایی که قصد ازدواج دارند، مراسم عقد است.
در مراسم عقد عاقد خطبه را می‌خواند و با حضوران شاهدان بین عروس و داماد محرمیت صورت می‌گیرد. ابتدای این مراسم عروس و داماد به پای تمام تعهداتی که بابت آن مسئولند امضا می‌زنند و حلقه ازدواج را در دست یکدیگر می‌کنند. سپس نوبت می‌رسد به اهدای هدایا که بین عروس و داماد و خانواده‌هایشان انجام می‌شود که این هدایا شامل طلا، پول، جواهرات، و موارد دیگر می‌شود. این هدایا به نوعی پشتوانه خوبی برای زندگی آینده زوجین می‌شود. بعضی از افراد مراسم عقد را در منزل خود می‌گیرند و بعضی دیگر سالن عقد اجاره می‌کنند. بسته به هر فرهنگی، این مراسم با رسم و رسومات متنوعی برگزار می‌شود.

عروسی

اگر شما از آن دسته زوجین با ذوق هستید می‌توانید برای طراحی سفره عقد خود برنامه‌ریزی کنید و بر اساس سلیقه خود چیدمان را انجام دهید و جایگاه عروس و داماد را به زیباترین حالت ممکن بچینید. اما اگر شرایط چیدن سفره عقد در منزل برای شما ممکن نیست بهترین گزینه، اجاره سالن عقد تهران است که می‌توانید یک مراسم باشکوه در این اتاق‌های عقد برگزار کنید.
تا به اینجای مطلب سعی شد دانستنی‌های قبل و بعد ازدواج به طور کامل به شما مخاطبین عزیز ارائه شود. همانطور که بدیهی است مراسم عروسی، بعد از مراسم عقد خواهد بود که به صرف شیرینی و شام برگزار می‌شود. این مراسم، مهم‌ترین مراسمی است که جوانان در زندگی تجربه می‌کنند. در نتیجه برای آن باید برنامه‌ریزی مناسبی داشت که هم به مهمامان خوش بگذرد و هم بهترین شب برای عروس و داماد باشد.

نظرات

0

امتیاز دهید