تالار عروسی

تزیین هدیه شب یلدای عروس

تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۴۰۱

اشتراک گذاری

تزئین هدیۀ شب یلدای عروس

شب یلدا به عنوان یکی از مناسبات مقدس در ایران باستان و تقویم‌های باستانی مورد توجه قرار می‌گرفته و از زمان داریوش یکم به تقویم رسمی ایرانیان باستان اضافه شده است. شب چله یک مراسم باستانی است و تاریخی قدیمی دارد. مردم باستان که کشاورزی شغل اصلی آن‌ها بود کارهای خود را با گردش خورشید و طول شبانه‌روز هماهنگ می‌کردند، به همین جهت پس از مدتی بنا بر تجربه فهمیدند که در بعضی ایام و فضول روزها بسیار بلند می‌شود و در برخی دیگر، این اتفاق برای شب‌ها می‌افتد. در فصولی که روزها بلند میشدند، مردم می‌توانستند مدت بیشتری از روز و روشنایی خورشید استفاده کنند؛ به همین جهت، یلدا که ابتدای زمستان بود و پس از آن زمان شبها کوتاه‌تر و روزها به مرور بلندتر می‌شدند، مورد احترام و اعتقاد مردم قرار گرفت. پس از آن یلدا را به مناسبات مذهبی و فرهنگی جشن گرفتند و به پایکوبی پرداختند.

امروزه نیز مردم ایران و برخی کشورهای همسایه، یلدا را جشن می‌گیرند و به نورچشم‌های خود، نوعروس و دامادها، هدیه می‌دهند؛ هدیۀ شب یلدای عروس.

هدایا ممکن است بسته به فرهنگ و معیارهای هر دو خانواده متفاوت باشند.شایان ذکر است که کادو دادن در شب یلدا یک رسم کاملاً نمادین است و هر خانواده‌ای با توجه به رسم‌ورسومات و صلاحید خودش آن را به جا می‌آورد. در واقع هدایای یلدایی عروس جنبۀ تشریفاتی دارد و اگر هر خانواده‌ای بنا بر دلایلی شرایط انجام این تشریفات را نداشت، نباید آن‌ها را تحت فشار گذاشت.
اما در صورت تدارک کادو، فراموش نکنید که تزئینات باید باسلیقه و زیبا انجام شوند. در این مقاله به راهنمایی شما دربارۀ شیوه تزئین هدیۀ شب یلدای عروس می‌پردازیم.

 

قبل از انتخاب تزئین مناسب، بهتر است لیست هدایای خود را آماده کنید.

استفاده از دیوان حافظ در کنار کادوها

دیوان حافظ و تفال حضرت حافظ، پای ثابت جشن شب یلداست. حال امکان دارد سلیقۀ بعضی خانواده‌ها به‌گونه‌ای باشد که بخواهند به رسم یادگاری و خوش‌یمنی دیوان حضرت حافظ را در هدایای خود به عروس بگنجانند. در این صورت هم می‌توانید کتاب را در پاکت در کنار دیگر هدایا بگذارید. انتخاب رنگ پاکت برعهده خودتان است.(بسیاری از مردم تم شب یلدای خود را به رنگ قرمز انتخاب می‌کنند؛ چرا که رنگ زندگی و سرزندگی‌ست و به رنگ میوه‌های شب یلداست)

برای تزئین هدیۀ شب یلدای عروس می‌توانید از لوازم تزئینی که مرتبط با مناسبت زمستان و یلدا هستند، نظیر انارهای کوچک و بزرگ خشک‌شده یا تازه، دیوان حافظ، شمع و عود یا وسایل معطر؛ روبان و… استفاده کنید.

دیوان حافظ

کادوی کریسمس در کنار کادوی یلدا

بعضی از خانواده‌ها همزمان با شب یلدا، کادوی کریسمس نیز به نوعروس خود می‌دهند. به همین خاطر ممکن است بخواهید تزئینات کریسمسی را نیز به کادوهای شب یلدای خود اضافه کنید.

برای تزئین کادوی کریسمسی عروس می‌توانید از نمادهای زمستانی و نماد گوزن استفاده کنید.

پیوندهای مرتبط: باغ تالار تهران

اگر بخواهید کادوی خود را طوری تزئین کنید که به صورت همزمان به یلدا و کریسمس مرتبط باشد می‌توانید از رنگ قرمز(به رنگ میوه‌های یلدایی و رنگ لباس بابانوئل) به همراه نمادهای زمستانی و برفی استفاده کنید.

کدو تنبل در تزئین هدیۀ شب یلدای عروس

حتی در صورت لزوم می‌توانید ساختارشکنی کنید! استفاده از کدو تنبل در تزئینات شب یلدا علاوه ‌بر این ‌که بر زیبایی هدایا می‌افزاید، باعث نوآوری می‌شود. شما می‌توانید برخلاف تمام تزئینات مرسومی که با هندوانه و انار انجام می‌شود، از کدو تنبل استفاده کنید.

رنگ‌آمیزی کدو تنبل

برای این کار می‌توانید کدو تنبل خود را با رنگ‌های شیک و متنوع، رنگ‌آمیزی کنید.

گل در تزئین کدو تنبل

یا حتی می‌توانید از گل‌های مصنوعی و طبیعی در تزئین آن استفاده کنید.

نقاشی روی کدو تنبل

نقاشی کشیدن روی کدو تنبل را فراموش نکنید. این کار می‌تواند هنر و علاقۀ شما را به تصویر بکشد.

تزئین کدو تنبل با اکلیل

اگر از ایدۀ کدو تنبل خوشتان آمده ولی نمی‌خواهید از طرح‌های شلوغ (مثل نقاشی کشیدن روی آن و یا رنگ‌آمیزی کامل) در تزئین هدیه شب یلدای عروس استفاده کنید، می‌توانید تنها قسمت‌هایی از آن را با اکلیل‌هایی که رنگ مشابه با کدو دارند بپوشانید. با این کار درخشش قابل توجهی به کدو می‌دهید.

کدو تنبل زمستانی

آیا دلتان می‌خواهد کدو تنبلتان زمستانی‌تر باشد؟ برای این کار می‌توانید از اسپری اکریلیک سفید استفاده و تمام کدو تنبل را به رنگ زمستان و برف زمستانی در بیاورید.

اگر تا کنون به استفاده از کدو تنبل به عنوان جعبۀ هدایای یلدایی فکر نکرده‌اید، زمان آن رسیده تجدیدنظر کنید.

استفاده از گل در تزئین جعبۀ یلدایی

گل، به‌خصوص گل رز، نشان‌دهنده عشق شما به فرد مقابل است. به همین مظور می‌توانید از گل رز و انواع گل‌های دیگر در تزئین هدیۀ شب یلدای عروس استفاده کنید. توجه داشته باشید که می‌توانید از گل‌هایی با رنگ یکسان یا متضاد رنگ جعبۀ هدایا استفاده کنید. به عنوان مثال اگر جعبه به رنگ قرمز است، یا از گل قرمز (گل رز، گل کالانچو، گل آماریلیس و..) یا گل‌های سفید (گل رز سفید، گل اطلسی سفید، گل یاسمن سفید و…) می‌توانید استفاده کنید.گل در جعبۀ یلدایی

استفاده از کارت پستال در کادو

نظرتان دربارۀ یک متن احساسی و زیبا در کارت پستالی زمستانی، کنار بقیۀ هدایا چیست؟ نوشتن یک جملۀ عاشقانه در کارت پستال، می‌تواند عمق احساسات شما را برای فرد مقابل به تصویر بکشد.

کارت پستال و انار

کارت پستال شب یلدا

از بین موارد بالا، می‌توانید یک یا چند مورد را به دلخواه انتخاب کنید. اما هر انتخاب و سلیقه‌ای که داشتید، فراموش نکنید زیباترین هدیه به شریک زندگی شما، عشق و علاقه و وفاداری است.

نظرات

0

امتیاز دهید