تالار عروسی

برای عقد محضر چی بخریم؟ (لیست تمام موارد)

تاریخ انتشار : ۲۴ شهریور ۱۴۰۳

اشتراک گذاری

اگر در آستانه ازدواج هستید احتمالاً این سؤال که برای عقد محضر چی بخریم از جمله موضوعاتی است که در ذهن شما نقش بسته است. در زمان عقد محضری مواردی وجود دارد که عروس و داماد و یا خانواده آنها باید آن را تهیه کنند. به همین خاطر، هر کدام از عروس و داماد باید آگاه باشد که چه وسایلی را باید خریداری کند.
ما در این مقاله لیستی از وسایل مورد نیاز را به شما می‌گوییم تا با دانش و اطلاعات کامل، نسبت به خرید اقلام، اقدام کنید.

داماد چه اقلامی را باید برای عقد تهیه کند؟

همانطور که در ابتدای مقاله به شما توضیح دادیم، خرید وسایل تنها به عهده یک فرد خاص نیست. بلکه هر فرد، خرید گوشه‌ای از وسایل را بر عهده می‌گیرد. داماد نیز مسئولیت خرید بخشی از وسایل را تقبل می‌کند. این وسایل شامل حلقه، ساعت، آیینه و شمعدان، کیف و کفش، ادکلن، عطر، لباس عقد، طلا و… می‌باشد.
البته گفتن این نکته نیز خالی از لطف نیست که هر فردی باید به توانایی مالی خود نیز توجه ویژه‌ای داشته باشد. ممکن است برخی توانایی تقبّل تمام این موارد را نداشته باشند. بنابراین بهتر است با مشورت عروس و خانواده‌ها مواردی را که به نظر، واجب‌تر است تهیه کنید.
برخی خانواده‌ها نیز جانماز، قرآن، چادر، مانتو و روسری، پارچه و موارد دیگر را نیز خریداری می‌کنند.

طلای عقد

عروس چه اقلامی را باید برای عقد تهیه کند؟

در این بخش می‌خواهیم لیست اقلامی را که عروس موظف به خرید آنها است را نام ببریم. در توضیح این موضوع که برای عقد محضر چی بخریم باید گفت که با گذشت زمان، فهرست خرید عقد، تغییراتی پیدا کرده است. به همین خاطر نمی‌توان به طور قطع گفت که تمام این موارد ضروری محسوب می‌شوند.
اگرچه در برخی فرهنگ‌ها این آداب‌ورسوم از گذشته تاکنون باقی است. ولیکن امروزه بسیاری از افراد، برحسب نیاز، وسایل مورد نیاز عروس و داماد را تهیه می‌کنند. نکته دیگری که باید یادآوری کنیم این است که برخی افراد تصور می‌کنند در صورت برگزاری مراسم در سالن عقد، دیگر نیازی به تهیه این موارد نیست.
این موضوع اشتباه است و فراغ از اینکه مراسم شما در چه مکانی اعم از خانه یا سالن برگزار شود لازم است وسایل را تهیه کنید. پیشنهاد ما به شما این است که قبل از خرید ملزومات عقد، با یکدیگر مشورت کنید تا فقط اقلامی را که لازم دارید خریداری نمایید. این اقلام عبارتند از:

  • حلقه
  • ساعت
  • عطر
  • کت‌وشلوار
  • پیراهن دامادی
  • کمربند، کیف و کراوات
  • و…

برای زیرلفظی عروس چه چیزی بخریم؟

یکی دیگر از آداب‌ورسوم محبوب ایرانیان در زمان عقد، دادن هدیه زیرلفظی به عروس است. منظور از این نوع هدیه این است که عروس برای گفتن جواب بله به داماد، هدیه می‌خواهد. این هدیه را عموماً داماد یا پدر و مادر او بعد از سه بار خواندن خطبه عقد، به عروس می‌دهند. حال، احتمالاً بخواهید بدانید چه هدیه‌ای در این شرایط مناسب است؟
طلا مرسوم‌ترین هدیه به عنوان زیرلفظی است. فرقی ندارد این طلا دست‌بند، انگشتر، گوشواره، سکه و یا موارد دیگر باشد. همچنین لازم نیست طلای گران‌قیمتی را را انتخاب کنید؛ حتی اگر سبک‌وزن باشد انتخاب مناسب‌تری به عنوان هدیه است. در جواب این سؤال که برای عقد چی بخریم، طلا برای زیرلفظی نیز یکی از همین موارد است.
بسیار کم پیش می‌آید عده‌ای پول نقد را به عروس بدهند. حتی اگر پول نقد داخل کارت هدیه باشد چندان مرسوم و جالب توجه نیست. بنابراین سعی کنید تا حدّ امکان، طلا هر چند ارزان‌قیمت بخرید. البته این نکات برای زمانی است که شما قصد انجام سنت زیرلفظی را دارید. این کار نیز جنبه شوخی دارد و بیشتر برای افزایش هیجان و شادی در مراسم است.
اگر به این سنت قدیمی اعتقادی ندارید می‌توانید از هدیه زیرلفظی صرفه‌نظر کنید؛ به ویژه اگر شرایط مالی شما نیز ایجاب نمی‌کند که بیشتر هزینه کنید. بنابراین در این صورت می‌توانید انجام آیین قدیمی زیرلفظی و یا حتی ۳ بار، خواندن خطبه عقد، را کنار بگذارید.

جهت مشاهده و انتخاب سالن عقد در تهران کلیک کنید.

چه افرادی در محضر عقد هدیه می دهند؟

اگر به عنوان مهمان در مراسم عقد شخصی از نزدیکان خود دعوت هستید حتماً می‌خواهید بدانید چه چیزی برای هدیه دادن مناسب است. اصولاً چه افرادی در عقد محضری کادو می‌دهند؟ ما در این بخش می‌خواهیم جواب این سؤالات شما را بدهیم. معمولاً در عقد محضری افراد و اقوام نزدیک عروس و داماد دعوت هستند. در اکثر مواقع نیز تمام کسانی که دعوت هستند ملزم به دادن هدیه می‌باشند.
برای مثال کمتر کسی اقوام دور خود را برای عقد محضری دعوت می‌کند. همه کسانی که به مراسم دعوت می‌شود از اقوام درجه یک محسوب می‌شوند. در راستای رسیدن به جواب سؤال برای عقد محضر چی بخریم باید اول به شما بگوییم که چه کسانی باید هدیه دهند.
این افراد شامل خواهر و برادر، مادربزرگ و پدربزرگ، خواهر و برادر، پدر و مادر، خاله و دایی، عمه و عموی عروس و داماد، از جمله کسانی هستند که در سالن عقد، هدیه می‌دهند. مشخص است که هدیه کسانی مانند پدر و مادر و مادربزرگ و پدربزرگ، سنگین‌تر از باقی افراد می‌باشد. همچنین هدیه خواهر و برادر مجرد با خواهر و برادر متأهل متفاوت است.
خواهر و برادر مجرد می‌توانند هدیه‌های سبک‌تری مانند پول نقد یا طلای سبک‌تری هدیه دهند. به طور کلی هدایا می‌تواند شامل انواع طلا، سکه تمام، سکه پارسیان، ساعت، کارت هدیه و یا پول نقد باشد.

کادوی عقد

ممنون از اینکه تا انتهای مقاله همراه ما بودید. ما در این مطلب به صورت مختصر و مفید به شما توضیحات کافی را دادیم. امیدواریم با خواندن این مقاله جواب سؤالات خود را پیدا کرده باشید.

نظرات

0

امتیاز دهید