تالار عروسی

آداب هدیه عروسی چیست؟ تمام آداب هدیه دادن در عروسی

تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۴۰۳

اشتراک گذاری

آداب هدیه عروسی

همه کارهای عروسی به عروس و داماد مرتبط نمی‌شود. بلکه مهمانان نیز در این جشن وظایفی دارند که یکی از آنها هدیه دادن است. آداب هدیه عروسی موضوع مهمی است که لازم است آن را بدانید. افرادی که به عروسی دعوت می‌شوند هر یک به فکر تدارک هدیه‌ای نیز هستند. این هدایا می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد.
شاید دوست داشته باشید هدیه برازنده‌ای را تدارک ببینید ولی ندانید چه چیزی برای هدیه مناسب است. اگرچه افراد، سلایق مختلفی در خرید هدیه دارند؛ ولیکن برای مراسمی مانند عقد و عروسی دسته‌بندی هدیه‌ها معمولاً محدود به موارد مشخصی می‌شود. ما تصمیم گرفتیم در این مقاله هدایای مناسب را به شما معرفی کنیم تا با دید بازتر و بهتر هدیه را خریداری کنید.
همچنین ما به سؤالات شما در این باره پاسخ می‌دهیم که هدیه مناسب، چه قیمتی دارد؟ افراد نزدیک بهتر است چه نوع هدیه‌ای را خریداری کنند؟ برای اطلاعات بیشتر در این باره، با ما همراه باشید.

افراد درجه یک بهتر است چه هدیه ای دهند؟

اگر شما عضوی از خانواده عروس یا دوست نزدیک او هستید واضح است که هدیه شما از بسیاری جهات از جمله قیمت با بقیه متفاوت است. برخی افراد ممکن است حتی در روز عروسی یکی از وسایل مربوط به جهیزیه عروس که قیمت گرانی هم ندارد را هدیه دهند. اما سؤال پیش میاید افراد نزدیک بهتر است چه هدیه‌ای دهند؟
نمی‌توان جواب مشخص و ثابتی به این سؤال داد. اما آداب هدیه عروسی در ایران معمولاً بدین صورت است که هدایایی مانند طلا، سکه و در نهایت پول نقدی یا کارت هدیه می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای هدیه دادن باشند. طلا هدیه جذابی است که افرادی که می‌خواهند پول بیشتری خرج کنند می‌توانند این گزینه را انتخاب کنند.
به دلیل ظاهر زیبا، ارزشمند بودن و جلوه خوبی که طلا برای کادوی عروسی دارد گزینه بسیار خوبی محسوب می‌شود. اما یکی دیگر از انتخاب‌های خوب بعد از طلا، سکه است. بسته به میزان نزدیک بودن و بودجه شما انواع سکه مانند ربع سکه، نیم سکه، سکه کامل وجود دارد که می‌توانید تهیه کنید. برخی افراد نیز ممکن است پول نقد را ترجیح دهند.
در این حالت، اصولاً پول را داخل پاکتی مناسب قرار یا آن را به صورت کارت هدیه می‌دهند. بنابراین شما به عنوان افراد درجه یک، انتخاب‌هایی نظیر موارد بالا را دارید.

هدیه طلا برای عروسی

هدیه مناسب برای عروسی باید چه قیمتی باشد؟

حال که متوجه شدیم افراد نزدیک چه هدیه‌ای می‌دهند؛ می‌خواهیم بدانیم هدیه مناسب، غالباً چه قیمتی دارد. البته این سؤال مانند بسیاری از سؤالات دیگر، یک جواب مشخص ندارد. اما می‌توان گفت که تا حد زیادی قیمت هدیه وابسته به میزان نزدیک یا دور بودن ارتباط شما با عروس و داماد است. منظور از دوری و نزدیکی صرف رابطه خویشاوندی نیست.
بلکه شما ممکن است از لحاظ خویشاوندی نسبت دوری با آنها داشته باشید اما ارتباط نزدیکی بین شما وجود داشته باشد. در این حالت، شما باید معیار را بر عمق رابطه خود بگذارید. همچنین دوست نزدیک عروس و داماد می‌تواند حکم خواهر یا برادر آنها را داشته باشد. بنابراین آداب هدیه عروسی برای افراد مختلف متفاوت است.
شما احتمالاً خودتان نیز متوجه این موضوع خواهید شد که چه هدیه‌ای مناسب است. اگر ارتباط معمولی با آنها دارید لازم نیست هدیه گرانی را بخرید. البته این بدان معنا نیست که هدیه آبرومندانه نباشد. بلکه تنها بدان معنا است که شما لازم نیست مبلغ زیادی را متقبّل شوید.

چطور از مناسب بودن هدیه خود مطمئن شویم؟

هدیه‌های مناسب عروسی، طیف مشخصی دارند و محدود هستند. در واقع نمی‌توان هر چیزی را به عنوان کادوی عروسی در نظر گرفت. برای مثال شما اگر به تولد دعوت شوید شاید بتوانید گستره بیشتری از محصولات را به عنوان هدیه در نظر بگیرید. ولیکن اگر مراسم عروسی باشد شما نمی‌توانید هر چیزی را هدیه دهید.
اگر بخواهیم واضح‌تر بگوییم می‌توان مثال زد که لباس می‌تواند هدیه بسیار خوبی برای تولد باشد ولی برای عروسی به هیچ عنوان مناسب نیست. بنابراین برخی موارد به طور کلی از این دسته‌بندی حذف می‌شوند که این موضوع تا حدی کار شما را ساده‌تر می‌کند. بیشتر افراد برای مراسم عروسی پول را در پاکتی می‌گذارند و به خانواده عروس و داماد می‌دهند.
اما شاید شما بخواهید بدانید چه مبلغی برای گذاشتن در پاکت، مناسب است. یک راه حل مناسب این است که از افراد دیگر که به عروسی دعوت هستند سؤال کنید چه مقدار در نظر گرفته‌اند تا کادو دهند. البته واضح است که افرادی نسبت‌شان با عروس و داماد مانند شما است گزینه‌های بهتری برای پرسیدن هستند.
زیرا اگر فردی نسبت نزدیک‌تر یا دورتر با آنها داشته باشد با توجه به آداب هدیه عروسی، طبیعی است که مبلغی متفاوت را از شما در نظر بگیرد. لازم به ذکر است که گاهی پرسیدن این سؤال از افراد باتجربه نیز فارغ از نسبتی که دارند می‌توانند راهنمای بسیار خوبی باشد.

اگر در عروسی شرکت نکنیم هدیه را چه زمانی باید بفرستیم؟

برخی افراد ممکن است نتوانند در مراسم عروسی شرکت کنند. در این صورت شاید ندانند هدیه خود را لازم است چه زمانی به دست عروس و داماد برسانند. برخی افراد ممکن است آنقدر نسبت دوری داشته باشند که چندان هم لزومی به فرستادن هدیه نداشته باشند. اما برخی دیگر که نسبت نزدیک‌تری دارند حتماً لازم است چاره‌ای بیندیشند.
اگر جزو افراد درجه یک هستید بهترین حالت این است که هدیه خود را چند وقت قبل از مراسم عروسی به دست کسی بسپارید تا آن را موقع مراسم همراه خود ببرد و به دست آنها برساند. این روش، بهترین کاری است که می‌توانید انجام دهید. در واقع با این کار، سعی می‌کنید به صاحب مجلس، احترام بگذارید.
اگر جزو افراد درجه یک نیستید و یا امکان فرستادن هدیه را پیش از مراسم ندارید بهتر است در حداقل زمان ممکن، هدیه را برسانید.

مطلب مرتبط: سالن عقد

هدیه عروسی

آیا جایگزین بهتری برای پول نقد وجود دارد؟

از گذشته تا امروز، افراد زیادی پول نقد را برای هدیه عروسی انتخاب می‌کنند. به نظر می‌آید این موضوع نه تنها در ایران، بلکه در بسیاری دیگر از کشورهای جهان، صدق می‌کند. به نظر نمی‌آید ایرادی در این نوع از کادو دادن، وجود داشته باشد. اما اگر بخواهید به ظاهر کار هم نگاهی بیندازید می‌توانید سکه‌های گرمی را جایگزین کنید.
در آداب هدیه عروسی مواردی مانند سکه همواره از جذابیت بیشتری برخوردار هستند. امروزه سکه‌های گرمی بسیاری هستند که متناسب با بودجه شما آماده می‌شوند و در قیمت‌های مختلف وجود دارند. بنابراین حتی اگر نمی‌خواهید هدیه گران‌قیمتی بخرید یا مبلغ زیادی بدهید؛ می‌توانید از سکه گرمی استفاده کنید.
سکه‌های گرمی انتخاب بسیار مناسبی برای افرادی هستند که می‌خواهند مبلغ نه چندان بالایی را هدیه دهند. علاوه بر ظاهر بهتری که این سکه‌ها دارند ارزش خود را در طول زمان، نیز بیشتر حفظ می‌کنند. بنابراین از لحاظ مزیت برای عروس و داماد نیز گزینه‌های بهتری هستند.

در انتخاب هدیه هر فردی بهتر است به وسع خود توجه کند

شما ممکن است نسبت نزدیکی با عروس و داماد داشته باشید اما از لحاظ مالی مانند بقیه چندان قوی نباشید. در این شرایط، بهتر است زیاد به خود سخت نگیرید. هدف از هدیه دادن، خوشحال کردن عروس و داماد و آرزوی خوشبختی برای آنها است. اگر شما توانایی پرداخت هزینه سنگینی برای هدیه ندارید نباید خود را سرزنش کنید.
احتمال زیاد، عروس و داماد و خانواده آنها نیز شما را درک می‌کنند و انتظار بالایی مانند بقیه از شما ندارند. هدف آن است که شما در مراسم آنها باشید و به آنها دلگرمی دهید. طبیعی است که اگر فردی درآمد بالاتر و در عین حال نسبت نزدیکی هم داشته باشد از او انتظار بالاتر و یا حداقل عرفی می‌رود. اما این موضوع در مورد افرادی با درآمد کمتر معمولاً صدق نمی‌کند.

نکات دیگر هدیه عروسی

برخی نکات ریز دیگر برای هدیه عروسی وجود دارد که لازم است به آنها توجه کنید. از جمله این موضوع که اگر می‌خواهید پول هدیه دهید حتماً آن را داخل پاکت مناسبی بگذارید. پاکت‌های زیبای زیادی نیز مخصوص مراسم عقد و عروسی وجود دارند که می‌توانید از آنها خریداری کنید. البته مجبور به استفاده از آنها نیستید اما در هر صورت، آنها انتخاب مناسب‌تری هستند.
اگر پاکت ساده‌ای را انتخاب می‌کنید نیز دقت کنید که مرتب و تمیز باشد و آثاری از کهنگی و یا پارگی در آن نباشد. مورد دیگر آن است که اسم خود را پشت پاکت بنویسید. افراد زیادی هستند که از پاکت برای هدیه استفاده می‌کنند و ممکن است پاکت آنها نیز مشابه شما باشد. بنابراین حتماً نام خود را پشت پاکت بنویسید.
اگر هدیه شما طلا و سکه است نیازی به کار اضافه ندارید. معمولاً طلافروشی‌ها خودشان جعبه مخصوص جواهر، به شما می‌دهند که می‌توانید هدیه خود را داخل آنها بگذارید. حواستان باشد که بسته‌بندی محکمی داشته باشند تا صحیح و سالم به دست عروس و داماد برسد و گم نشوند.

نکات هدیه عروسی

ما در این مقاله آداب هدیه عروسی را به شما توضیح دادیم. همانطور که متوجه شدید نوع هدیه‌ها با توجه به نسبت دور و نزدیک بودن، نوع ارتباط، درآمد و… افراد، متفاوت است. شما می‌توانید انواع هدیه‌ها مانند پول، طلا، سکه و… را برای هدیه در نظر بگیرید. اگر سلیقه عروس را به خوبی نمی‌شناسید یا برای شما سخت است دنبال طلا بروید سکه را انتخاب کنید.
چه به عنوان هدیه با قیمت مناسب و چه به عنوان هدیه با قیمت بالا انواع سکه برای خریدن وجود دارد که بسیار ایده مناسبی هستند. تعداد کمی از افراد نیز هستند که وسایل خانه را برای کادو انتخاب می‌کنند. این مورد اگر با آگاهی از وسایلی که عروس و داماد ندارند همراه باشد فکر خوبی است. زیرا معمولاً تا روز عروسی بسیاری از افراد، بیشتر لوازم منزل را خریداری می‌کنند.
بنابراین بهتر است اگر قصد خرید وسیله منزل دارید از این موضوع، اطلاع داشته باشید که چه وسایلی را ممکن است تهیه نکرده باشند. امیدواریم بعد از خواندن این مقاله بتوانید بهترین هدیه را انتخاب کنید.

نظرات

0

امتیاز دهید