تالار عروسی

سفره عقد ایرانی

تاریخ انتشار : ۱۸ تیر ۱۴۰۱

اشتراک گذاری

سفره عقد

وصال همراه خود سنت‌ها و رسم و رسوماتی را به همراه دارد. سفره عقد نماد کانون زندگی است و نشان دهنده این است شکوه این مراسم بزرگ است. در جوامع امروزی سفره چیدن برای مراسم‌های جشن، امری تجملاتی شده است و متأسفانه از فلسفه سفره انداختن فاصله گرفته شده است.
در سفره عقد ایرانی لوازمی چیده می‌شود که به صورت نمادین هر کدام معنایی را منتقل می‌کنند به طوری که هر کدام برای فرهنگ و سنت ما ارزش بالایی دارند.

لوازم سفره عقد

قرآن، که خود نماد پاکی و صداقت است و در صدر سفره قرار می‌گیرد. آینه‌ای که در سفره قرار دارد خود پیام‌آور پاکی و زلالی دل‌های زن و مرد است. آن‌ها برای اولین بار خود را کنار هم در آیینه سفره عقد می‌بینند.
شمعدان‌ها پیام‌آور گرما و روشنی زندگی زوجین است و همچنین تخم مرغی که بر سفره می‌گذارند نماد زایش است. تخم مرغ را نیز بر سر سفره هفت سین می‌بینیم که نماد باروری می‌باشد اما بر سر سفره عقد، آرزومندی برای داشتن نسلی درست کار خواهد بود.
نقل و سکه همانطور که پیداست برای داشتن وضعیت مالی مناسب است و همینطور داشتن زندگی با برکت و پر رزق.

سالن عقد

اما گردو و فندق سفره عقد خود نماینده معنایی بزرگ است. نماد توانمندی و برکت و طول عمر برای عروس و داماد
شاخه نبات همانند ماهیت خود، نماینده شیرینی زندگی است.
بعضی از افراد در سنت خود بر این باورند که حتماً نان نیز بر سفره عقد باشد که با خود برکت می‌آورد.
گل‌هایی که در سفره دیده می‌شود همیشه پیام‌آور شادی و طراوت است. گل‌ها مناسب جشن‌ها و شادی‌ها هستند و برای این پیوند بزرگ نیز استفاده می‌شود.
جام عسلی که بر سفره می‌گذارند، شیرین کامی عروس و داماد را به همراه دارد.
در هنگام جاری شدن خطبه عقد کله قند را بالای سر عروس و داماد می‌سابند که این امر نیز معنایی عمیق را به همراه دارد و معنایش این است که به زندگی مشترک زوجین شیرینی و شادی را می‌آورد.

آشنایی با انواع سفره عقد

در چیدن سفره عقد می توان از لوازم متنوعی استفاده کرد و با توجه به سلیقه خانواده ها می تواند مدل های مختلفی داشته باشد.

مثلا در بعضی از سفره ها با استفاده از لوازم و ظروف سنتی دیزاین می شود و از ظرفه هایی با طرح بته جقه و نقش و ناگار های سنتی استفاده می شود.

یکی از شیک ترین سفره عقد ها، می تواند استفاده از ظروف کریستالی باشد مانند شمعدان های کریستالی، آویزها و ظرف ها. همچنین گل آرایی در این نوع سفره اهمیت بالایی دارد و جلوه بیشتری به آن می بخشد.

گل‌آرایی در سفره عقد یکی دیگر از انواع سفره چیدن برای عروس و داماد است. در این نوع سفره از گل‌ها با رنگ‌های ملیح مانند سفید، یاسی، صورتی و دیگر رنگ‌های لایت استفاده می‌شود. این نوع سفره همیشه مورد استقبال همگان بوده است  و در تالار تهران نیز این سبک استفاده می شود
از دیگر سفره‌هایی که عروس و داماد‌ها از آن استقبال می‌کنند استفاده از شمع در سفره عقد است. شمع‌ها خود گرمی و زیبایی مراسم شما را دوچندان می‌کند و جلوه‌ای زیبا به چیدمان شما می‌دهد. می‌توان از شمع‌های بلند، شمع‌هایی با تزئین مروارید، جا شمعی‌های کرستالی برای دیزاین خود استفاده کنید.

سفره عقد ایرانی

یکی دیگر از انواع سفره عقد، دسته‌ای است که با نور پردازی سفره دیزاین می‌شود مثلاً از یک باکس نور برای این کار استفاده می‌کنند و بالای آن را با آیینه و شیشه می‌چینند. یکی از ویژه‌ترین نوع چیدمان برای سفره عقد می‌تواند سفره عقد پلکانی باشد که با استفاده از چند پایه می‌توان این سبک را چید. بسته به آنکه جایگاه عروس و داماد کجا خواهد بود، می‌توان پله‌ها را چید البته باید دقت داشت که پله‌ها ارتفاع زیادی نداشته باشند تا جلوی دید عروس و داماد گرفته نشود، این امر برای عکاسی از آن‌ها نیز دارای اهمیت است. مثلا در سالن عقد تهران این چیدمان به طوری طراحی شده است که عروس و داماد جایگاه بالاتری نسبت به سفره دارند.

سفره عقد نماد شادی و برکت

تا به اینجا با انواع المان‌هایی که در سفره عقد می‌چینند و همچنین در رابطه با انواع سفره عقد و چیدمان آن‌ها آشنا شدیم. ‌امیدواریم جامعه امروزی نیز به رسم و رسومات پایبند باشد و فرهنگ با شکوه ایرانی را حفظ کند. همواره این رسومات با خود پیام‌های ارزشمندی را به همراه دارند، مثلاً کنار هم جمع شدن خانواده‌ها، اهمیت شادی و جشن، استفاده از نماد‌ها در سفره عقد که هر کدام برای عروس داماد یک پیام نیک را به همراه دارند و با تمام این نکات ارزنده زوجین را روانه خانه بخت می‌کنند. امروزه چیدن سفره عقد تبدیل به یک هنر شده است و خیلی از افراد این امر را به عنوان حوزه تخصصی شغلی خود برگزیده‌اند و از آن کسب درآمد می‌کنند.

نظرات

0

امتیاز دهید